Groningse YellowBird brengt de wereld in 3D naar je toe
De mediapioniers van YellowBird hebben hun techniek door de jaren heen zo verfijnd dat ze met recht dé wereldwijde koploper op 3D-videogebied genoemd kunnen worden. Niet vreemd dus dat ze worden ingeschakeld door grote namen als Shell, Heineken en de BBC. Die laatste besteedde zelfs een item aan de techniek en het bedrijf dat wereldwijd werd uitgezonden.
De techniek die YellowBird gebruikt en de kwaliteit van de producten is dan ook van ongeëvenaarde klasse. Door met je muis op het scherm te klikken en te slepen, kun je volledig in de rondte kijken. Én horen, want ook het omgevingsgeluid wordt driedimensionaal weergegeven.
Voelen kan nog net niet, maar YellowBird heeft inmiddels wel een techniek bedacht waarmee het beeld interactief gemaakt wordt. Deze methode, Rich Media genaamd, maakt het mogelijk verschillende objecten die je onderweg in de digitale wereld tegenkomt aan te klikken en zo aanvullende informatie erover te krijgen.
De mogelijkheden van het in Groningen ontwikkelde systeem lijken dus eindeloos. Wereldwijd wordt er dan ook veel gebruik van gemaakt, vooral in de film- en reclamewereld. En dat terwijl het een tiental jaar geleden nog als verre toekomstmuziek klonk.
www.yellowbirdsdonthavewingsbuttheyflytomakeyouexperiencea3dreality.com