Hardt Hyperloop wil tweede testbaan bouwen in Veendam
Waar de eerste Hyperloop nog in de maak is, ontstaan er alvast plannen voor een tweede. Hardt Hyperloop wil op het Rail Service Centrum Groningen in Veendam een tweede, tijdelijke testbaan realiseren. Het bedrijf wil in Veendam aan de slag om vaart te zetten achter de plannen voor de testfaciliteit voor de supersnelle vacuümtrein. Dat meldt RTV Noord.
Uitvoering eerste testbaan vordert traag
De eerste testbaan komt boven het Slochterdiep, bij Meerstad. De onderneming is daar bezig met de realisatie van een 2,6 kilometer lange testbaan, maar de uitvoering van de plannen gaat moeizaam en vordert te traag, vindt Hardt Hyperloop.
Volgens directeur Stefan Marges van het European Hyperloop Center, dat werkt aan de plannen bij Meerstad, is het van groot belang voorop te blijven lopen. Dat heeft te maken met de mondiale race die gaande is tussen concurrerende hyperloopbedrijven die werken aan vergelijkbare initiatieven als dat van Hardt.
Om snelheid te houden in het bouwproces wil de firma daarom nu in Veendam een eerste fase van de demonstratiefaciliteit bouwen. Dat wordt een traject van 420 meter lang, waar de firma de wisseltechnologie voor de Hyperloop wil testen. Dit deel zal Hardt later weer afbreken en opnemen in de volledige testbaan van 2,6 kilometer die bij Meerstad moet komen.
Hardt heeft in Veendam een terrein op het oog parallel aan het spoor van het Rail Service Center Groningen, achter de gebouwen van containeroverslagbedrijf HUSA Logistics. In de vacuümbuis kunnen daar de shuttles met 75 kilometer per uur op het wisseldeel worden getest. Op het rechte eind zweeft de shuttle met 100 kilometer door de buis. “Het is enorm belangrijk dat we de werking van die wissel kunnen aantonen”, zegt Marges tegen RTV Noord. Met de tijdelijke opbouw in Veendam hoopt Hardt bovendien veel te leren voor de uiteindelijke bouw van het European Hyperloop Center (EHC) bij Meerstad.
Het plan in Veendam betekent niet dat er bij Meerstad niks meer gebeurt. Marges benadrukt dat het om een paralleltraject gaat. Dat geeft de ruimte om een goed en haalbaar plan voor Meerstad neer te leggen. De ambitie blijft om de volledige bouw van de 2,6 kilometer in Groningen te plaatsen.
Tijdrovende ontwikkeling en procedures
Dat het bouwen van de testbaan in Groningen langer duurt dan verwacht, heeft volgens Marges alles te maken met de nieuwe hyperlooptechniek. Ontwikkeling daarvan is sowieso tijdrovend en bovendien is het niet makkelijk in bestaande vergunningentrajecten in te passen. Wat het extra ingewikkeld maakt, is dat de testbaan wordt aangelegd in een zonnepark en dat omwonenden bezwaar maken tegen de komst ervan.
De gemeenteraad van Veendam is maandagmorgen over de hyperloopplannen geïnformeerd. Hardt verwacht rond juni met de voorbereidende werkzaamheden in Veendam te kunnen starten. De wisseltestbaan moet dan een jaar later klaar zijn voor gebruik.