Navigatie overslaan

Holt­hau­sen en Hyzon bou­wen fabriek voor waterstofvrachtauto’s: Ver­ge­lijk dit met het bin­nen­ha­len van een Tesla-fabriek’

Als het aan de firma Holthausen uit Hoogezand ligt, dan krijgt Groningen de eerste Europese fabriek waar vrachtwagens worden geproduceerd die op waterstof gaan rijden. “We gaan samen met het Aziatisch-Amerikaanse bedrijf Hyzon hier een nieuw merk in de markt zetten, tussen Scania, Volvo, Daf en noem ze maar op. En dat is echt bijzonder. Je kunt het vergelijken met het binnenhalen van een Tesla-fabriek”, legt Max Holthausen namens Hyzon uit.

Holthausen is een samenwerking aangegaan met Hyzon Motors. Samen zijn ze op zoek naar een locatie voor een nieuwe fabriek, waar op termijn zo’n 2.000 dedicated waterstoftrucks per jaar worden gebouwd. Eind 2021 moeten de eerste 100 waterstofvrachtwagens al op de weg zijn. “We zijn in de Holthausen-locaties al begonnen met de productie van de Hyzon-trucks”, aldus Max Holthausen, die samen met z’n vader Carl het management van de joint venture met Hyzon vormt.

Hyzon is een van oorsprong Aziatisch merk. Vorig jaar zijn in China al 600 waterstoftrucks gebouwd. Onlangs nam Hyzon in de VS een oude fabriek van General Motors in gebruik. De eerste Europese vestiging krijgt in Groningen een hoofdkantoor. “Wij worden verantwoordelijk voor de Europese markt”, aldus Holthausen.

‘Ze weten bij Hyzon hoe we bouwen en hoe we met onze klanten omgaan’

Dat Hyzon bij Holthausen uitkwam, is niet verwonderlijk. “We bouwen al jarenlang conventionele vrachtwagens om, zodat ze op waterstof kunnen rijden. Dat gebeurt echter op relatief kleine schaal. We kunnen maximaal in een serie van vijftig vrachtwagens produceren”, legt Holthausen uit. “We hadden echter wel klant-leverancier-relatie met Hyzon. Zo namen we fuelcells van ze af. Ze weten dus hoe we bouwen en hoe we met onze klanten omgaan. Ze zagen in ons de perfecte partner om Hyzon in Europa uit te rollen.”

Er is volgens Holthausen een groot verschil tussen het ombouwen van vrachtwagens en het specifiek bouwen van waterstofvrachtauto’s. “We kunnen de beschikbare ruimtes veel beter indelen en systemen beter op elkaar afstemmen. Daardoor kunnen we het vermogen van de voertuigen vergroten. De voertuigen kunnen langere afstanden afleggen en het trekvermogen wordt vergroot”, zegt hij.

Nieuwe fabriek het liefst in gemeente Groningen

Holthausen en Hyzon zijn nu op zoek naar een geschikte locatie voor een fabriek. “In principe is Noord-Nederland ons zoekgebied, maar de voorkeur ligt toch in of om de gemeente Groningen. We komen hier vandaan! De gemeente Groningen heeft ons veel kansen geboden om onze producten in de markt te zetten. Dan wil je ook wat terugdoen. Bovendien woont veel van ons personeel ook in de regio rondom de stad. We willen de band met Groningen echt niet zomaar loslaten”, aldus Holthausen.

Zolang de fabriek er nog niet is, bouwt Holthausen in de huidige locaties aan de Hyzon-trucks. Holthausen: “De levertijd is nu nog zo’n zes tot acht maanden en dat is voor een waterstoftruck niet eens zo lang. Er werkten gemiddeld vier man tegelijk aan een voertuig. Maar we willen straks in de nieuwe fabriek de productie gaan naar 2.000 vrachtwagens per jaar. De fabriek is dan goed voor zo’n 1.000 directe en indirecte banen.”

‘Vergelijk het maar met de komst van een Tesla-fabriek’

“Dit is dus echt een bijzondere stap. Vergelijk het maar met de komst van een Tesla-fabriek”, zegt Holthausen. “We hebben niet in de media een grote openbare campagne gevoerd, maar juist in alle rust aan deze plannen gewerkt. En nu die plannen klaar zijn, maken we het ook pas bekend.”

Met de bouw van de fabriek is een grote investering gemoeid. “We maken binnenkort bekend om hoeveel dat gaat”, legt Holthausen uit. “Er zit een flink financieringsprogramma achter en we kijken voortdurend naar welke regelingen we kunnen gebruiken.” De Europese Unie heeft 140 miljard euro beschikbaar binnen het Waterstof Plan. Ook in Duitsland is 9 miljard euro beschikbaar voor de Nationale Waterstof Strategie. “Dat biedt producenten en de logistieke sector een stimulans om te vergroenen”, aldus Holthausen.

‘We lopen in Nederland nog wel flink achter’

Maar is het niet te vroeg om op grote schaal waterstofvrachtauto’s te produceren, aangezien er nog bijna geen infrastructuur is met tankstations? “We moeten juist voertuigen gaan bouwen. Pas als er afname is, wordt het voor tankstationhouders interessant om te investeren. Bovendien: in Nederland hebben we maar acht tankstations, maar in Duitsland zijn het er al 200. We lopen hier in Nederland echt ontzettend achter op de landen om ons heen. Daar is die infrastructuur al stukken beter."

De Europese vestiging van Hyzon gaat in de markt voor waterstofvrachtauto’s een grote rol spelen, zo voorspelt Holthausen. “We zijn op dit moment de enige partij met plannen voor een dedicated fabriek. Het merk Nikola mikt momenteel alleen nog op elektrische vrachtauto’s. Maar de markt is uiteindelijk ook groot genoeg voor meerdere partijen. Uiteindelijk denk ik dat waterstofvrachtauto’s een aandeel van 10 tot 15 procent gaan krijgen in de logistieke sector. Dus tussen de vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden.”

Eind december is de eerste Europese Hyzon klaar

Naar verwachting rolt in december van dit jaar de eerste Europese Hyzon-truck van de band. Holthausen hoopt ook zo snel mogelijk meer duidelijkheid te kunnen geven over het investeringsprogramma en de locatie van de nieuwe fabriek. “Dat we dit vanuit de provincie Groningen kunnen doen, is hartstikke mooi. Een grote fabriek sluit mooi aan bij de ambities van Groningen als waterstofprovincie”, zo besluit Holthausen.




Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring