12/12/2019

#HupHyperloop: ondernemerscampagne voor komst Hyperloop loopt storm

De campagne #HupHyperloop, waarbij ondernemers zich inzetten voor de komst van een testcentrum van de Hyperloop naar Groningen, is een groot succes. Tientallen ondernemers en bedrijven hebben zich al aangesloten bij de actie, die een initiatief is van de Businessclub Grand Prix Assen. Vorige week werd bekend dat Groningen en Zeeland de laatste twee kanshebbers zijn voor zo’n testcentrum. Noordelijke ondernemers zetten nu alles op alles om het testcentrum naar Groningen te halen.

De hyperloop is te vergelijken met buizenpost, maar dan voor mensen. Het is een magneetzweeftrein, in een bijna vacuüm buis. Het is veel sneller dan vliegen, en volledig energieneutraal. Het bedrijf Hardt uit Delft is op zoek naar een geschikte locatie voor een testcentrum van de hyperloop, met onder meer een drie kilometer lange testbaan. De vraag is nu dus waar dat testcentrum komt. Flevoland en Zuid-Holland vielen vorige week af. Dat betekent dat Groningen en Zeeland de enige twee overgebleven kanshebbers zijn.

Grote bedrijven uit Groningen

De ondernemers van de Businessclub Grand Prix Assen, die zich eerder inzetten voor de komst van de Formule 1 naar het TT Circuit naar Assen, hebben nu een campagne opgezet om het bedrijf Hardt te overtuigen voor Groningen te kiezen. “We heten ze Hardtelijk welkom”, zegt Joost van Keulen, die optreedt als woordvoerder van de club.

Veel bedrijven, partijen als de Hanzehogeschool, Noorderpoort, Forum Groningen, VNO NCW-Noord, Alfa-college en commerciële netwerkclubs hebben zich achter de actie geschaard. “Er zijn ook heel veel bedrijven die niet eens in dezelfde branche zitten. Die hebben er zelf niet zoveel aan, maar ze willen Hardt wel heel graag opnemen in het Groningse ecosysteem. Uiteindelijk zet zo’n testcentrum de regio wel enorm op de kaart. Nationaal en internationaal. En daar heeft het bedrijfsleven in de volle breedte wat aan”, aldus Van Keulen.

Universiteit Groningen

Een inschatting op de Groningse kansen durft de oud-wethouder van Economische Zaken niet te geven. “We hebben hier in ieder geval een universiteit en veel kennis op het gebied van logistiek. Afstanden spelen denk ik geen rol. Een inschatting maken is dus lastig. We kunnen niets anders doen dan acties te blijven voeren en Hardt laten merken dat ze heel welkom zijn hier in Groningen! Ik denk dat we daar volgende week maar weer even iets moeten bezorgen…”

Bereikbaarheid, cultuur en feesten

Op de pas gelanceerde website www.huphyperloop.com noemen de ondernemers tien redenen waarom Hardt voor Groningen zou moeten kiezen. Slimme mobiliteit is er eentje, maar ook een groene toekomst, de goede bereikbaarheid, het hechte ecosysteem en de prachtige natuur, cultuur en feesten zijn argumenten die de ondernemers noemen. Evenals het feit dat Groningen de digitale hoofdstad van Nederland is.

12/12/2019
EnTranCe krijgt een unieke waterstofleiding
11/12/2019
Groningse restaurants serveren gezonde kindermenu’s