Navigatie overslaan

In Gro­nin­gen wor­den vol­op elek­tri­sche auto’s gemaakt

Groningen staat niet direct bekend als een industrie-provincie. Maar toch zijn er in Groningen ook tal van opmerkelijke hoogwaardige industriële bedrijven. Een veelbelovend voorbeeld daarvan luistert naar de naar ‘Rebbl’. Dit jonge bedrijf uit Aduard produceert elektrische auto’s.

Alleen gaat het daarbij niet om een nieuw merk, maar om de verbouw van bestaande merken tot elektrische wagens. En dat lijkt een gat in de markt, want Rebbl, een afkorting van ‘rebbel’, gaat als een speer. De ondernemers bouwen op verzoek auto’s om naar elektrisch, maar richten zich daarbij wel op de markt van mooie, stijlvolle wagens.

‘Wij geloven dat mensen best hun steentje willen bijdragen aan een duurzame samenleving. Duurzaamheid wordt leuk als je niet ingewikkeld hoeft te doen om het te realiseren. Daarom bouwt Rebbl bestaande tijdloze auto’s om tot elektrische auto’s. We geven ze daarmee een tweede leven. Dit doen wij door op een eenvoudige manier bewezen technologieën met elkaar te combineren’, zo laten oprichters Ivo van den Brink en Joost ter Doest. Ze bedachten het bedrijf in 2009 en startten er eind van dat jaar mee.

Er is veel belangstelling voor de omgebouwde auto’s van verschillende merken. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2010 van Rebbl. Hieronder enkele passages die een overzicht geven van de turbulente ontwikkelingen in dat jaar:

Het jaar 2010 begon met het bouwen van het prototype Volvo V70. In maart kwam het prototype VW Beetle in Nederland aan en twee weken later werd de omgebouwde Beetle goedgekeurd en kon Rebbl er legaal mee rijden.

In mei verkocht Rebbl de eerste auto's. Tussendoor verhuisde het bedrijf vanuit Groningen naar Industrieterrein Aduard. Daar ging het bedrijf samenwerken met Dijkstra Holding, winnaar van de Groninger Ondernemersprijs.

In september ging Rebbl het prototype Jaguar XK8 in productie en voegde het een Kever toe aan het assortiment.

December was de maand van de stroomversnelling. ‘We introduceerden een 911, terwijl de Kever en de Volvo in Nederland aankomen. We rijden de prototypes door de sneeuw. Gaaf. De verkopen in Amsterdam komen lekker los, we openen er een Servicepunt met Excellent Repair: Tesla's en Rebbl's gebroederlijk naast elkaar. Bijna Kerst, maar nog niet helemaal: we richten de CV Rebbl Achterbank op en investeerder Edward Wielens stapt in als investeerder. Dat maakt het even helemaal af!'

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring