Indietopia koppelt creatievelingen aan MKB en culturele sector
Het Groningse gameplatform Indietopia gaat game-ontwikkelaars, appmakers en kunstenaars koppelen aan het MKB en de culturele sector. De creatievelingen werken vanaf september een jaar lang aan oplossingen voor sociale en culturele problemen, bijvoorbeeld in de vorm van een app of een serious game. Er is nog ruimte voor een zogenaamde wildcard.
The Indietopia Accelerator Challenges vormen de basis van de tweede editie van de accelerator, oftewel het aanjaagprogramma van Indietopia. Startups werken onder professionele begeleiding een jaar aan een product, als oplossing voor de challenge. Indietopia stelt doelen en werkschema's op en coacht de startups op gebieden als marketing, communicatie, projectmanagement en zakelijke ontwikkeling.
Het doel van deze samenwerking is tweeledig en gericht op de noordelijke regio: Indietopia zorgt voor werkgelegenheid en bevordert de overlevingskansen van het MKB. Tijdens de eerste editie werkten 24 ontwerpers, artists, programmeurs en marketeers aan negen projecten binnen de accelerator. Daarnaast werkt de stichting steeds vaker samen met kunstinstellingen om de culturele sector en de game-industrie meer met elkaar te verbinden.
Challenges
Alle challenges staan beschreven op indietopia.org. Game-ontwikkelaars, appmakers en kunstenaars kunnen zich hier aanmelden om aan een challenge te werken. Bovendien is het tot 23 augustus mogelijk om een wildcard in te dienen; dit kan een bedrijf zijn dat hulp nodig heeft bij een sociaal of cultureel probleem, of iemand met een idee voor een game of app met sociale impact.
Protopia
Deelnemers aan de accelerator kunnen binnenkort gebruikmaken van Prototopia, een proeftuin op het hoofdkantoor van Indietopia. Daar bevinden zich onder meer 3D-printers, lasersnijders en een 'green screen'.
Voor het opzetten van Prototopia ontving Indietopia subsidies van de Provincie Groningen en van SNN (deels via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en deels via Rijkscofinanciering).