Innofest gebruikt festivals als proeftuin voor innovatieve bedrijven
Festivals kenmerken zich vaak als een plek waar veel mensen samenkomen en waar ze genieten van het weer, muziek en lekker eten. Innofest ziet festivals als een tijdelijke mini-maatschappij waar een meetbaar aantal mensen leeft en beweegt. En dat is nou precies wat festivals tot een ideale proeftuin maakt voor het testen met nieuwe producten, ideeën en prototypes.
Inmiddels hebben acht festivals in Noord-Nederland zich aangesloten bij Innofest. Het gaat daarbij om Oerol, Into the Great Wide Open, de TT in Assen, Eurosonic Noorderslag, Noorderzon en Paradigm. Deze festivals trekken vaak vele duizenden bezoekers.
Voorbeelden
Tijdens deze festivals werd al eens getest met blockchain en het einde van ticketfraude. Het bedrijf Guts gebruikt QR-codes en de nieuwe blockchaintechnologie om fraude te voorkomen. Het leverde ze ook al verschillende prijzen op.
Het bedrijf SoundAppraisal testte tijdens Eurosonic Noorderslag de beleving van geluidsoverlast. Zo konden omwonenden niet alleen met een app de daadwerkelijke geluidsoverlast meten (in decibellen), maar ook aangeven hoe prettig of onprettig ze het geluid vinden. MoSART is nu klaar voor live testen.
Het sociale initiatief Cement zette tijdens Here Comes The Summer jongeen met een afstand tot de arbeidsmarkt in tijdens de opbouw en bediening van festivals. Ook op sociaal vlak vindt dus ook innovatie plaats.
Kosteloos
Ondernemers kunnen hun idee of prototype kosteloos laten testen tijdens een van de deelnemende festivals. Wel wordt er goed gekeken naar het idee. De innovatieprogrammeurs koppelen het juiste idee of product aan het juiste festival.
Ondernemers kunt zich hiervoor aanmelden (www.innofest.co) op de website van Innofest.