Innovatiespotter.nl biedt inzichtelijk netwerk voor innovatieve bedrijven
Q-modus werd in 2003 opgericht om ondernemers met een vernieuwend idee of innovatief product te ondersteunen. Vanaf 2005 is het Groningse bedrijf strategisch partner van het Nederlands Instituut voor Kennisintensief Ondernemerschap (NIKOS). ‘Samenwerken is voor innovatieve ondernemers van groot belang’, zo geeft Gea Vellinga aan. ‘Er zijn altijd wel vernieuwende producten of diensten te vinden die op elkaar aansluiten en met z’n allen sta je nu eenmaal sterker dan in je eentje.’
In de praktijk was Vellinga er al snel achter dat het moeilijk is om precies in kaart te brengen welke bedrijven innovatief bezig zijn en waarmee ze zich dan bezig houden; informatie die natuurlijk erg belangrijk is bij het vinden van goede matches. ‘We merkten dat niet alleen wij daarmee worstelden, maar ook andere organisaties die zich met het stimuleren van innovatie bezighouden. Denk bijvoorbeeld aan lokale en regionale overheden en organisaties als de NOM en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). En natuurlijk zijn er ook nog de bedrijven zelf die maar moeilijk samenwerkingspartners kunnen vinden.’
En dus gingen Vellinga en haar team op zoek naar een methode om gemakkelijk inzichtelijk te maken wie er waar met wat bezig is in het Noorden. ‘Samen met de Universiteit Twente hebben we toen een prototype van Innovatiespotter ontwikkeld en zijn simpel gezegd overal langs gegaan om te kijken of er animo voor was.’ Om meer bekendheid aan het project te geven werd een congres georganiseerd. ‘Daar kwamen veel meer partijen op af dan we van tevoren verwacht hadden. Blijkbaar hadden we dus een behoorlijk probleem blootgelegd.’
Na de gigantische klus om alle innovatieve ondernemingen te inventariseren, zijn inmiddels via de Innovatiespotter meer dan 25.000 profielen van innovatieve bedrijven uit heel Nederland te vinden. ‘Net als wanneer je online op zoek gaat naar een nieuwe televisie, kun je als abonnee van Innovatiespotter heel simpel een aantal kenmerken invullen waaraan je zoekactie moet voldoen. Vervolgens krijg je de resultaten overzichtelijk op je scherm en kun je als je wilt direct contact opnemen met het bedrijf van je keuze.’
In het Noorden is de website inmiddels al een behoorlijk succes. Dat is ook over de grens opgevallen, zo geeft Vellinga aan. ‘Samen met SNN en een aantal andere partijen zijn we momenteel bezig het systeem voor Duitsland geschikt te maken. Dat is niet even een kwestie van de site vertalen; de hele software, die werkt volgens de systematiek van ‘big data’ moet daarvoor worden omgebouwd.’
Vellinga heeft er echter vertrouwen in dat Innovatiespotter ook in Duitsland aan zal slaan. ‘En als dat eenmaal het geval is, kunnen we natuurlijk ook naar andere landen gaan kijken.’
www.innovatiespotter.nl