Klippa: ‘Kwart van de werknemers wil minder tijd besteden aan administratie’
Een groot deel van de Nederlandse werknemers zou niet alleen productiever (21%), maar ook gelukkiger zijn (25%) als zij minder tijd hoefden te besteden aan het indienen van declaraties. Dit blijkt uit onderzoek van Gronings softwarebedrijf Klippa onder 1.120 mensen in loondienst bij middelgrote en grote bedrijven. Over het algemeen geldt: hoe jonger de medewerker, hoe minder graag hij of zij tijd besteedt aan handmatige administratie.
“De afkeer voor ouderwetse administratieve processen is begrijpelijk”, vertelt Yeelen Knegtering, CEO van Klippa. “Het kost de gemiddelde medewerker twee uur per week om zaken te doen als declaraties indienen en uren registreren. En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het kost om alles te moeten verwerken in het systeem. Je kunt natuurlijk niet om zaken als declaraties heen, maar je kunt het zeker wel eenvoudiger en sneller maken. Daarmee zorg je voor gelukkigere werknemers en je bespaart ook nog eens mensuren.”
Opvallend is dat 29% van de mannen aangeeft gelukkiger te zijn met minder administratie. Bij de vrouwen ligt dit percentage op 20%. Ook zijn mannen (23%) iets meer overtuigd dan vrouwen (17%) dat zij productiever zouden zijn met minder rompslomp. Ten slotte is er tussen oud en jong een verschil te zien: 29% van de werknemers onder de 30 is van mening dat zij productiever zouden zijn als zij er minder tijd aan kwijt waren. Bij de werknemers van 60 jaar en ouder ligt dat percentage op 12%.
Meer automatiseren
Een manier om de tijd die men aan administratieve processen besteedt, te verkleinen, is door automatisering. Maar liefst 35% van de respondenten vindt dan ook dat hun declaratieproces geautomatiseerd moet worden. Bij werknemers onder de 30 jaar ligt dit percentage zelfs op 45%. Hoe ouder de werknemer, hoe minder de nood tot automatiseren. Toch wil zelfs een kwart van de werknemers van 60 jaar en ouder dat het bedrijf het declaratieproces automatiseert.
Knegtering: “Over het algemeen houden mensen niet van verandering. In het geval van bedrijfsprocessen betekent verandering dat werknemers de manier waarop zij jarenlang gewerkt hebben, moeten aanpassen. En dat is niet prettig. Toch zien we in dit onderzoek dat er grote vraag is naar vernieuwing in de bedrijfsprocessen. Werknemers zijn zich dus bewust van de mogelijkheden die automatisering hen kan bieden.”
Over Klippa
Klippa werd in 2015 opgericht in Groningen en heeft inmiddels 40+ professionals in dienst, in Groningen en in Amsterdam. De scale-up heeft als doel om omslachtige documentstromen te digitaliseren en automatiseren aan de hand van moderne technologieën, zoals machine learning en OCR. Het tech-bedrijf bedient meer dan duizend klanten in het binnen- en buitenland met diverse productlijnen. Denk aan software voor het verbeteren van administratieve processen, het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteit-validatie en data-extractie.