Let’s Get Digital wist van tegenslag een gouden kans te maken: “Het Songfestival benaderde ons!”
Iets meer dan een jaar geleden, toen het ene na het andere evenement werd afgelast, werd de startup Let’s Get Digital (voorheen EventInsight) gedwongen om drastisch het roer om te gooien om de lockdown te kunnen overleven. Het was een beslissing die het bedrijf goud opleverde. Co-founder Ruben Haring vertelt over de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar en de fantastische kans om samen te werken met het Eurovisie Songfestival.
Voor de pandemie ontwikkelde EventInsight data-, feedback-, en netwerktools voor bedrijfsevenementen en congressen. Toen kwam de lockdown en ontwikkelde de Groningse startup een digitaal evenementenplatform in krap aan drie weken tijd. Dit platform geeft bezoekers de mogelijkheid om virtueel congressen bij te wonen, workshops en keynotes te volgen, met dezelfde look and feel van een fysiek evenement. Nu, een jaar later, groeit het bedrijf razendsnel en gaat het een gouden horizon tegemoet.
Het roer volledig omgooien is nooit een makkelijke keuze. Hoe voelde dat op het moment zelf?
“We hadden het jaar ervoor net een investering binnengehaald, ons team uitgebreid naar 20 mensen en we kregen net internationaal een voet aan de grond. Dus als alles waar je ontzettend hard voor hebt gewerkt ineens in rook lijkt op te gaan, voelt dat echt als een nachtmerrie. En niet alleen voor ons, maar voor iedereen in de evenementenbranche. Ook als je die eerste weken met totale onzekerheid te maken hebt. Kunnen evenementen in de zomer nog wel doorgaan? En daarna dan? Niemand wist het.”
“Het idee achter Let’s Get Digital ontstond eigenlijk door een nieuwe manier van denken, dus door te zeggen: ok, maar wat kan dan wel? Kunnen we organisatoren een goed alternatief bieden, meer dan alleen een live-stream, waar bezoekers onderling interactie hebben en het ook voelt als een fysiek evenement bijwonen? We zagen het als een kans en hebben in drie weken tijd ons platform gebouwd. Daarna ging het ineens heel snel en ik kan bijna niet geloven dat we al een jaar verder zijn.”
Wat waren de mooiste momenten?
“Voor ons was het kantelpunt ergens eind mei, begin juni echt het mooiste moment. Toen beseften we dat Let’s Get Digital meer was dan een manier om het hoofd boven water te houden. Het voelde ineens als een nieuwe richting met echt toekomstperspectief. En natuurlijk ook dat daardoor niet alleen 20 mensen hun baan konden houden, maar we ons team dat jaar zelfs konden verdubbelen. Persoonlijk was werken met het Eurovisie Songfestival ook echt een hoogtepunt. Toen we het grote nieuws in januari konden delen, leverde dat ook heel veel extra publiciteit op.”
En de grootste les van het afgelopen jaar?
“Leren hoe we als bedrijf moesten groeien. Hoe je zo’n proces goed gestroomlijnd voor elkaar krijgt en, hoe cliché het ook klinkt, leren waar je de focus op moet leggen. Als het ineens super druk wordt, leer je ineens heel snel wat wel en niet belangrijk is en waar je echt goed in bent. Je moet immers wel, want je hebt simpelweg niet de tijd of de capaciteit om maar eindeloos uitzonderingen te maken voor klanten, iedereen proberen te helpen en dingen te doen waar niet je expertise ligt. Dat vond ik ook wel een hele mooie spoedcursus eigenlijk.”
“De grootste uitdaging als bedrijf was om te leren gaan met groeipijn en de juiste mensen vinden. Als de sales ineens hard omhoog gaan, dan weet je dat er drie maanden later een enorme piek in events komt. Dus je moet dan al zo snel mogelijk nieuwe mensen aannemen, zodat ze tijdens die piek ook gelijk goed aan de slag kunnen. Zo’n vacature is natuurlijk ook niet gelijk de volgende dag gevuld, dus het was voor ons in het begin wel een flinke klus om dat proces soepel te laten verlopen.”
Was op afstand werken ook moeilijk?
“Eigenlijk best wel grappig, voor onze verkoop gebruiken we Zoom al sinds 2018. Dus nu meer mensen gewend zijn om te videobellen, is het voor ons alleen maar makkelijker geworden. En eigenlijk is het ook best wel idioot om twee of drie uur in de auto te zitten om een kop koffie te drinken en je product te laten zien. Het gaat immers gewoon om de toegevoegde waarde van je product voor een klant en je hoeft helemaal niet ergens fysiek te zijn om dat te laten zien of uit te leggen.”
“Maar intern zagen we wel dat er mensen waren die het echt heel lastig vonden om vanuit huis te werken. Als de enige fysieke sociale interactie die je op een dag hebt met de kassamedewerker van de supermarkt is, dan kan dat wel een tol eisen op mensen. Dus we wilden mensen ook de optie geven om veilig op kantoor te kunnen werken en hun collega’s te kunnen zien. We hebben kantoorruimte genoeg om afstand te houden en we boden ook de mogelijkheid om je wekelijks op kantoor te laten testen. Natuurlijk ben je wel wat meer beperkt, want je kunt niet met twee of drie mensen tegelijk naar een scherm staren bijvoorbeeld. Maar over het algemeen ging het eigenlijk heel goed.”
En hoe kom je ineens aan zo’n grote klant als het Eurovisie Songfestival?
“Ze belden ons, haha! De meeste mensen bekijken natuurlijk de live-uitzendingen en de finales. Maar dat is eigenlijk maar een heel klein gedeelte van het evenement. Achter de schermen zijn er de persconferenties, meet & greets, interviews, dat soort dingen. En de organisatie wilde meer dan alleen een live-stream. Ze wilden meer interactie en bezoekers ook echt het gevoel van het normale, fysieke evenement geven. Dus toen kwamen ze bij ons uit, dat was echt te gek! En eigenlijk hebben we alles voor ze verzorgd op de tv uitzendingen na. Het is ook echt heel cool om als bedrijf in zo’n positie te zijn dat zulke grote organisaties je weten te vinden.”
En verder nog mooie dingen aan de horizon?
“We zijn momenteel bezig met wereldwijd uit te breiden, dus dat is heel spannend. We concentreerden ons eerst vooral op Engeland en Duitsland, want die zijn relatief dichtbij huis en zijn ook echt grote landen als het gaat om het marktaandeel voor Europese evenementen. En we zijn nu samen met een consultancybureau bezig met kijken hoe we het wereldwijd kunnen aanpakken. We willen ook meer met partners gaan samenwerken voor sales en delivery, want we kunnen als bedrijf zelf niet doorgroeien als het team ook evenredig moet mee gaan groeien. Voor onze internationale ambities zijn we ook al bezig met een nieuwe investeringsronde, met als doel dat 25% van virtuele events wereldwijd onze Let’s Get Digital software gebruiken.”