Navigatie overslaan

Let’s Gro daagt Gro­nin­gers uit om na te den­ken over de toe­komst van hun stad

De tweede editie van het Groningse inspiratiefestival Let’s Gro is een groot succes gebleken. Het unieke festival voor en door Groningers, waarbij stadsgenoten uit alle lagen van de bevolking worden uitgedaagd om na te denken over de toekomst van hun leefomgeving, trok in totaal zo’n 8500 bezoekers. Dat zijn er 3000 meer dan vorig jaar. Samen droegen zij een groot aantal ideeën en initiatieven aan die de stad Groningen nog sfeervoller en leefbaarder moet maken dan nu al het geval is.

Een aantal thema’s tijdens Let’s Gro waren dit jaar onder andere internationalisering, sociale, culturele en sportieve innovatie, digitaal ondernemerschap, jong (muzikaal) talent, nieuwe energiebronnen en ‘de herwaardering van de menselijke maat’. Verspreid over de stad werden maar liefst 120 verschillende activiteiten georganiseerd; van talkshows tot workshops en van exposities, stadswandelingen en fietstochten tot debatten en lezingen.

Tijdens al deze activiteiten gingen organisatoren en bezoekers samen met een groot aantal maatschappelijke organisaties op zoek naar nieuwe ideeën en initiatieven voor de toekomst van stad en regio. Daarbij konden zij zich dit jaar laten inspireren door succesvolle ondernemers die in Groningen hun loopbaan zijn begonnen. Sterker nog: hier en daar konden deze ervaren innovators de plannen al een zetje de goede richting op geven.

Woordenfontein

Een voor iedereen in het oog springend onderdeel van het gratis festival was dit jaar de fontein ‘Bitfall’ op de Grote Markt. Deze fontein van de Duitse kunstenaar Julius Popp vormt met vallende waterdruppels woorden die een fractie van een seconde leesbaar zijn. De software kiest woorden die op dit moment het meest voorkomen op nieuwswebsites. Dit leidt tot een poëtisch schouwspel dat kijkers laat nadenken over de snelle veranderende datastromen waarmee we dagelijks in aanraking komen.

Geothermie

Een heel ander initiatief was afkomstig van de gemeente Groningen, medeorganisator van Let’s Gro, en het Waterbedrijf Groningen. Zij presenteerden tijdens het festival een plan om maar liefst 10.000 Groningse panden te gaan verwarmen door middel van geothermie. De gemeente wil via een gesloten systeem een heetwaterbron op een diepte van 3200 meter onder het Zernike-terrein aanboren. Op dit systeem zullen in eerste instantie 3500 woningen worden aangesloten, maar het is de bedoeling dat aantal na verloop van tijd fors uit te breiden.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Groningse Fietsambassade 050 en het Pop Up Restaurant. Er zijn op 21 en 22 november simpelweg teveel goede, creatieve en innovatieve ideeën de revue gepasseerd om op te noemen. Volgend jaar zal een deel ervan ongetwijfeld een vervolg hebben gekregen en ontspruiten op een nieuw Let’s Gro weer massa’s waardevolle nieuwe ideeën.

www.letsgro.nl


Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring