Marketingstudenten Hanzehogeschool Groningen meten massaal voeten op
Overal in de textielbranche wordt gemeten. Zo is bekend welke bevolkingsgroepen de langste armen en benen hebben, hoeveel mensen dik en dun zijn en hoe dik en dun. Op basis van deze meetgegevens wordt kleding geproduceerd.
"Helaas is het in de schoenenbranche anders" verzucht de heer C. Uphoff van schoenenzaak Bockstiegel in Leer, "daar worden alleen de 'probleemvoeten' gemeten en voor deze voeten wordt duur maatwerk geleverd. Mensen met 'normale' voeten moeten het doen met het aanbod in de winkels. Dit aanbod klopt niet, omdat er niet gemeten wordt." Omdat de heer Uphoff dit probleem al jaren ondervindt, benaderde hij de studenten van het Instituut voor Marketing & Management. Zij gingen met het probleem aan de slag en starten eind januari met een voetmeting.
"Eigenlijk snapten we het probleem niet zo, totdat we in de winkel van de heer Uphoff gingen kijken. We kwamen in een magazijn vol schoenen die onverkoopbaar zijn en dat kost wel tien procent van de omzet, ieder jaar weer, doodzonde", aldus Stef Lukkien, student Commerciële Economie.
Met het onderzoek naar schoenmaten willen de studenten samen met de heer Uphoff de schoenenleveranciers ervan overtuigen dat ze het verkeerde maatassortiment leveren. Als uiteindelijk het goede maatassortiment geleverd wordt, levert dit aanzienlijke besparingen op.
Op dit moment is alles klaar voor het grootscheepse onderzoek.
"We gaan de eerste duizend voeten in het zwembad meten, dat is het makkelijkst voor de mensen en voor ons, je kunt mensen in de Herestraat toch niet vragen hun schoenen even uit te doen", lacht Lennart Klomp. Hij opperde het idee om de voeten in het zwembad te meten.
De metingen worden verrichten in een zwembad in Groningen en in een zwembad in Assen.