Mediagigant Bertelsmann participeert in Gronings internetbedrijf Kalooga
Kalooga kende de afgelopen jaren een stormachtige groei. Het Groningse mediabedrijf is gegrondvest op een zelfontwikkelde technologie die op intelligente wijze afbeeldingen op internet ontsluit. Kalooga doet dit voor online publishers. De afbeeldingen uit de eigen collectie van een klant worden razendsnel gekoppeld aan redactionele artikelen en gepresenteerd in een aantrekkelijke visuele laag. Deze houdt de bezoeker langer geboeid en ontsluit ook nog eens waardevolle reeds eerder gepubliceerde content.
Momenteel doet Kalooga maandelijks 400.000.000 volledig geautomatiseerde presentaties bij haar klanten in met name Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, de Verenigde Staten en Brazilië. In 2012 groeide het bedrijf met 100 procent. Datzelfde groeicijfer is in 2013 ook al behaald, terwijl dit jaar nog maar halverwege is. De kapitaalinjectie van BDMI stelt Kalooga in staat om haar internationale uitrol verder te versnellen. Maar ook krijgt het bedrijf dankzij Bertelsmann toegang tot een groot en waardevol netwerk.
‘Het is prachtig om te zien dat onze technologie wereldwijd al zo intensief wordt gebruikt’, zo laat Kalooga weten. Toch denken ze dat het voor sommigen een grote stap is om klant te worden van een relatief kleine onderneming uit Groningen. De participatie van BDMI moet het voor de Groningers eenvoudiger maken om interessante partijen over de streep te trekken.
De samenwerking werd op donderdag 16 mei in de Mediacentrale bekrachtigd. Kalooga had al bekend gemaakt een strategische samenwerking bekend te maken, maar had tot dan toe geheim gelaten met welke partij dat was. Tientallen geïnteresseerden en vertegenwoordigers van de media kregen in de Mediacentrale als eerste te horen met welke partij Kalooga in zee ging. De samenwerking tussen beide werd positief ontvangen.