02/10/2019

Meer bezoekers Martinitoren na make-over

De Martinitoren heeft eerder dit jaar een flinke make-over ondergaan en is sindsdien weer om door een ringetje te halen. En dat is meteen te merken aan de bezoekersaantallen, zo meldt Marketing Groningen, de organisatie die de toren pacht.

Tot afgelopen zomer beklom je de Martinitoren vooral vanwege het uitzicht, maar sinds de verbouwing is de klim naar boven een echte ‘experience’ geworden. Zo heeft d’Olle Grieze nu de hoogste bioscoop van het land. Op 45 meter boven de grond kunnen maximaal 35 bezoekers op een groot panoramascherm een filmpje van 10 minuten over de geschiedenis van Groningen bekijken.

Uitzicht over Groningen

Dat is niet het enige dat de verbouwing heeft opgeleverd: op de eerste verdieping, waar eerder niet meer te doen was dan bijkomen en genieten van het uitzicht, is nu een expo-ruimte ingericht. Door de verbouwing is ook de vlaggenzolder, van waaruit de vlaggen worden uitgestoken, toegankelijk voor het publiek, en ook de ruimte achter het uurwerk, op 76 meter hoogte, kan voor het eerst door bezoekers bezocht worden. Ze kunnen dan meteen uitrusten op een bankje, met daarop een speciaal voor de toren geschreven gedicht.

Dat de make-over in goede aarde valt, is volgens Marketing Groningen nu al te zien aan de bezoekersaantallen van de toren. “In de eerste twee maanden na de opening hebben in totaal 21.500 mensen de toren beklommen”, zegt Sandra Lambers van Marketing Groningen. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar – juli en augustus – bezochten 19.000 mensen de toren. “Een stijging van 2.500 bezoekers dus.” Vorig jaar, in 2018, werd de toren nog beklommen door 73.000 mensen en het jaar daarvoor door 70.000 mensen. “Dat we nu al in een paar maanden een stijging van een paar duizend bezoekers hebben, belooft veel goeds voor de rest van het jaar.”

Steeds meer internationals

Lambers noemt het opvallend dat het ook veel Groningers zijn die de weg naar boven maken. “En daarnaast zijn het ook steeds vaker internationals - buitenlandse jongeren die in Groningen studeren – die hun familie op bezoek hebben, en hen meenemen voor een tripje op de Martinitoren.”

25/09/2019
Vijf Groningse bedrijven genomineerd voor Technology Fast 50 2019
24/09/2019
Zupr en Dropper gaan samen lokale retailers helpen