Navigatie overslaan

Moom­ba! Media filmt met een knipoog

De creatieve industrie vormt een steeds belangrijker sector in de economie van de stad Groningen. Ooit leek het ondenkbaar dat zich in een relatief ver van de Randstad gelegen stad als Groningen een film- en video-industrie zou ontwikkelen, maar tegenwoordig is video er booming. Mede dankzij internet is afstand geen bezwaar meer. En aangezien in Groningen veel jong talent rondwandelt heeft zich er ook een interessante videobranche ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is te vinden in hartje Groningen in de Turftorenstraat, waar Moomba! Media is gevestigd.

Moomba! Media is een videoproductiebedrijf, waar ze programma's maken voor televisie-omroepen, en verder veel commercials en bedrijfsfilms. Bij Moomba! Media werken zes mensen. "Vroeger hoorde je als videobedrijf eigenlijk in Amsterdam te zitten, maar dankzij internet is afstand geen bezwaar meer. En aangezien het in Groningen heel prettig werken is in een dynamische, jeugdige omgeving, zijn wij altijd in het Noorden gevestigd gebleven. En dat bevalt prima", zo zegt Jaap Alkema. Moomba! Media werd tien jaar geleden opgericht, maar sinds drie jaar is het een bedrijf met behalve Alkema ook Andrë Buurma en Ismael Lotz als compagnons.

"We voelen ons kiplekker in het Noorden. Voor ons is het echt geen probleem dat we soms wat verder moeten rijden. Daarom werken wij niet alleen in de noordelijke provincies maar ook voor opdrachtgevers in Utrecht, Gelderland en bijvoorbeeld voor Teleac", vertelt Alkema. Hij vindt het prettig om in Groningen te zitten als videobedrijf. "Het creatieve proces gaat hier wat gemakkelijker. Je kunt er ontspannen en rustig nadenken en hoeft niet in de stress plannen te maken."

Er zijn in Groningen enkele tientallen videobedrijven, groter of kleiner. Moomba! Media onderscheidt zich van de anderen, meent Alkema. "In vrijwel alles wat wij doen zit een knipoog. De filmpjes die we maken worden een beetje luchtig gebracht. We willen het altijd net iets anders aanpakken dan anderen. Een beetje lichtvoetig. Niet al te serieus. En dat scoort", zegt Alkema. "Voorbeelden zijn de commercials van een handdoekautomaat en oversteekplaats voor Adecco die in Editie NL van RTL 4 en in De Wereld Draait Door werden vertoond, en die landelijk veel waardering oogstten."

Van de kredietcrisis merken ze bij Moomba niet zo veel. "Misschien duurt het nu wat langer dan vroeger voor men het contract voor een commercial of bedrijfsfilm ondertekent. Maar uiteindelijk komt de opdracht er wel. We hebben het nog steeds hartstikke druk en mogen helemaal niet klagen. Wij hebben niet zozeer de ambitie om groot te worden: we willen gewoon mooie, leuke dingen maken. En als we dat op deze manier kunnen voortzetten, dan zijn we dik tevreden", aldus Alkema.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring