Navigatie overslaan

Ned­mag inves­teert 120 mil­joen in win­ning en ver­wer­king van Gro­nings magnesiumzout

Bert Jan Bruning (47), sinds oktober algemeen directeur van Nedmag in Veendam, staat aan de vooravond van een uitdagend jaar. Het bedrijf waar hij aan het roer staat is een van de grootste productiebedrijven in Oost-Groningen, waar in totaal circa vierhonderd mensen hun brood verdienen. Nedmag houdt zich enerzijds bezig met het winnen van een delfstof – magnesiumzout – in een locatie even buiten Veendam. En anderzijds verwerkt het dit gewonnen zout in een locatie ín Veendam tot drie nieuwe producten: magnesiumhydroxide, magnesiumoxide en calciumchloride. Om delfstoffen te kunnen blijven winnen én om er producten uit te kunnen maken, heeft Nedmag een investeringsplan ontwikkeld waarmee in totaal 120 miljoen euro is gemoeid.

‘Ik ben in oktober aangetreden als algemeen directeur en dat is een functie die me zeer goed bevalt. Nedmag is echt een heel interessant bedrijf. Ik denk dat we uniek zijn in de wereld door de wijze waarop we het magnesiumzout winnen. We gebruiken een soort ‘tandpasta-methode’ om het magnesiumzout uit de bodem te persen. Daardoor wordt de ruimte die ontstaat na het weghalen van het magnesiumzout weer opgevuld, en ontstaan er dus geen lege holtes’, zo zegt Bruning.

Het afgelopen jaar, 2016, was een jaar met twee gezichten voor Nedmag. Zo is er minder magnesiumzout afgenomen door sectoren waarmee het economisch gezien nog steeds moeizaam gaat, zoals de olie- en staalindustrie. Maar anderzijds is Nedmag succesvol geweest met het leveren van de producten aan nieuwe klanten, zoals de papierindustrie, de foodsector en de wellness-markt. ‘We zijn bezig met een transitie om ons meer te richten op nieuwe markten. Ik ben heel erg blij dat het juist met die nieuwe markten behoorlijk goed gaat’, aldus de algemeen directeur. De aandelen van Nedmag zijn overigens voor vijftig procent in handen van de NOM en voor de andere vijftig procent eigendom van het Belgische familiebedrijf Lhoist Groep.

De grootste uitdaging waar Nedmag voor staat, heeft te maken met uitbreidingsplannen. Want, ook al blijven er dan geen holtes achter, de winning van magnesiumzout leidt wel tot een bepaalde mate van bodemdaling. ‘Wij realiseren ons bij Nedmag terdege dat onze activiteiten leiden tot bodemdaling. De vraag is alleen: leidt dat tot schade? Het antwoord is ‘nee’. Althans: het waterpeil moet wel op de juiste hoogte worden gehouden, en wij helpen het Waterschap om dat te bereiken.

Bruning werkt met zeer veel plezier in de provincie Groningen. Hij kent de provincie ook uit eerdere functies. Voor hij bij Nedmag aan de slag ging werkte hij bij Nijburg Industrie Groep als algemeen directeur. Hij begon zijn carrière bij Kappa en werkte vervolgens bij SCA Hoogezand en Smurfit Kappa Solid Board. Bert Jan Bruning is een geboren en getogen Noorderling.

‘Omdat wij als bedrijf de campagne ‘Er Gaat Niets Boven Groningen’ ondersteunen, mag ik mij ‘Ambassadeur van Groningen’ noemen. Dat betekent echter wel dat ik geacht wordt uit te dragen dat het goed ondernemen is in de provincie Groningen. Nou, daar heb ik geen enkele moeite mee. Groningen is een provincie waar de lijnen heel erg kort zijn. En dat betekent dat er naar je geluisterd wordt. En ook de mentaliteit van de medewerkers is voor een ondernemer heel plezierig: Groningers zijn mensen van weinig woorden en als het goed zit, gaan ze er gewoon voor. Het is, ook voor een bedrijf als het onze met diverse uitdagingen voor de boeg, dus uitstekend ondernemen in Groningen’, aldus ambassadeur Bruning.

www.nedmag.nl

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring