Navigatie overslaan

New­gym: Gro­ning­se stu­den­ten bou­wen veel­be­lo­ven­de ver­ge­lij­kings­si­te voor sportscholen

Een sportschool is zo gevonden: je vindt ze tegenwoordig bijna op elke hoek van de straat. Maar wil je een fitnesscentrum dat precies past bij jouw wensen en ambities? Kijk dan eens op de vergelijkingssite newgym.nl. Die verzamelt zoveel mogelijk gegevens over alle sportscholen in jouw buurt, zodat jij een goed onderbouwde keuze kunt maken en niet na een paar weken al weer spijt hebt van je dure jaarabonnement.

Zoals zoveel goede uitvindingen komt newgym.nl voort uit een praktische behoefte. Oprichters Jelle Berrevoets en Danny Reijenga zijn allebei laatstejaars studenten Commerciële Economie aan de Hanzehogeschool en weten uit eigen ervaring hoe lastig het kan zijn om een passende sportschool te vinden. ‘In ons tweede studiejaar hebben we samen een half jaar stage gelopen in de hoofdstad van Maleisië, Kuala Lumpur’, zo vertelt Berrevoets. ‘Een geweldige tijd, met heel veel lekker eten en drinken, maar niet bepaald optimaal voor onze fysieke conditie.’

Bij thuiskomst wilden de heren dan ook graag de sportschool weer opzoeken. ‘We zijn van de internetgeneratie, dus wat doe je dan als eerste? Juist: je richt je tot Google.’ Een sportschool is dan zo gevonden, maar Berrevoets en Reijenga wilden niet zomaar een krachthonk, ze hadden wel een aantal eisen: ‘Danny had al wat fitnesservaring en was gericht op zoek naar een aantal faciliteiten, terwijl het voor mij allemaal best nieuw was en ik dus wel wat begeleiding kon gebruiken.’

Al snel bleek dat het vinden van de juiste sportschool nog niet zo makkelijk was. ‘Sportschoolhouders zijn over het algemeen heel erg goed in hun vak, maar van het bouwen van een goed vindbare en complete website hebben ze vaak maar weinig kaas gegeten. Als studenten Commerciële Economie zagen we direct een kans: waarom niet een platform ontwikkelen waarop je zoveel mogelijk informatie verzamelt zodat je goed onderbouwd de keuze kunt maken welke sportschool voor jou de juiste is.’

Strakke site

Het duo had al de nodige ervaring met het bouwen van websites, maar voor een goede vergelijkingssite konden ze nog wel wat inspiratie gebruiken. ‘We zijn daarom goed gaan kijken naar hoe succesvolle platforms als Booking.com, AirBnB en Bencom hun sites hebben ingericht’, vertelt Berrevoets. ‘Eigenlijk zijn we gewoon overal stukjes code gaan bekijken, als we ergens iets goeds zagen namen we dat als voorbeeld. Op basis daarvan hadden we eigenlijk al redelijk snel een strakke site staan.’

Maar een vergelijkingssite zonder inhoud om te vergelijken is natuurlijk volledig nutteloos en dus was het tijd voor vulling. ‘Maar daar dachten we misschien iets te makkelijk over’, blikt Berrevoets met een lach terug. ‘We dachten binnen een maand wel even duizend sportscholen te kunnen vergelijken, maar uiteindelijk waren het na een half jaar hard werken zo’n 800. Waar we nu werken aan een goed, geautomatiseerde achterkant deden we in die beginperiode alles handmatig. Dat betekent dus eindeloos websites bezoeken en alle nuttige info knippen en plakken.’

Verdienmodel

Al snel waren de inmiddels laatstejaars Hanze-studenten er echter achter dat deze manier van werken ‘business wise’ niet houdbaar was. ‘Het was natuurlijk veel te arbeidsintensief en inefficiënt om er een verdienmodel aan te hangen en dat is waar je als ondernemers uiteindelijk wel naartoe wilt.’ En dus werd gekozen voor een nieuwe aanpak:

‘We zijn sportschoolhouders gaan benaderen met de mogelijkheid om zelf een account aan te maken. In de basis is dat een gratis account, waarop bedrijven zelf info kunnen invoeren waarvan zij denken dat die relevant is. Maar we bieden nu tegen betaling ook de mogelijkheid om een button toe te voegen waarmee bezoekers direct een proefles of -abonnement kunnen aanvragen.’

Toekomstperspectief

De focus van newgym.nl ligt voorlopig nog op Groningen, maar in de toekomst hopen Berrevoets en Reijenga hun idee verder uit te rollen. ‘Momenteel zitten we echt nog in de testfase, mede omdat we op dit moment ook afstuderen binnen het bedrijf. Als we komende zomer zijn afgestudeerd, hebben we onze handen en hoofden vrij om na te gaan denken over de volgende stappen.’

Berrevoets gelooft dat newgym de potentie heeft om uit groeien tot een wereldwijd succes. ‘We zien dat er vraag naar is, dat sportschoolhouders enthousiast zijn en dat er wereldwijd vrijwel geen concurrerende platforms zijn. Met de nodige exposure en wie weet externe financiers kan dit dus best eens heel groot gaan worden.’

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring