Navigatie overslaan

Nieu­we Top Dut­ch-cam­pag­ne: bill­boards en voi­ce­mail­be­rich­ten voor Elon Musk

Top Dutch heeft onder de titel 'Electrify' opnieuw een opvallende campagne gelanceerd. Daarin wordt nogmaals de aandacht gevestigd op de (duurzame) kansen die Noord-Nederland biedt aan het internationale bedrijfsleven. Het in 2017 opgerichte initiatief richt zich via billboards in Silicon Valley op ludieke wijze tot topman Elon Musk van Tesla; niet alleen om hem persoonlijk te bewegen zijn Europese gigafactory in het Noorden te bouwen, maar ook om de aandacht van de rest van de wereld te vestigen op de duurzame ambities van de regio.

'Uit een steekproef bij 400 werkgevers in Noord- Nederland bleken 300 bedrijven van plan te zijn hun autovloot te elektrificeren', zegt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe. 'Een paar belrondjes en we kwamen al op 20.000 auto’s, bijna een miljard dollar aan handelswaarde. En dit is nog maar het begin. Daar kan geen ondernemer nee tegen zeggen, toch?'

Naast producent van luxe elektrische auto's is Tesla ook producent van zonnepanelen. En ook daar liggen voor Musk en de zijnen kansen in Noord-Nederland, zo wijst de Top Dutch-campagne fijntjes aan. 'In onze regio zijn veel initiatieven rond het bouwen van zonneparken. We hebben deze initiatieven gebundeld onder de naam Top Dutch Joint Solar Array. Met 1,75 GW geplande capaciteit wordt dat het grootste zonnepark ter wereld”, aldus de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns. “Er moeten nog zo’n 5 miljoen zonnepanelen worden aangeschaft, dat vertegenwoordigt een handelswaarde van wel anderhalf miljard dollar.'

'Als groenste stopcontact van Europa willen we graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla', zegt Wubbo Everts van de NOM. 'We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan? Het antwoord is handel.'

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring