Omapost strijdt kaartje voor kaartje tegen eenzaamheid onder ouderen
Omapost ontstond tijdens de 2014-editie van het Groningse Startup Weekend. ‘Ik merkte in die tijd dat ik minder contact had met mijn oma dan ik eigenlijk zou willen’, blikt Van de Kamp terug. ‘Ze maakt geen gebruik van moderne communicatiemiddelen en social media, dus de enige praktische mogelijkheid tot contact was eigenlijk op visite gaan. Maar als ik dat dan deed, bleven de gespreksonderwerpen vaak hangen op van die clichézaken als het weer en hoe het gaat op school, maar niet over wat mij echt allemaal bezighield in het leven.’
‘Om ons contact te intensiveren leek het me een leuk idee om bij leuke of belangrijke gebeurtenissen simpelweg een kaartje te sturen, gewoon met een korte omschrijving en de aankondiging dat ik snel eens langskom om erover te praten. Op die manier heb je beiden iets om naar uit te kijken en heb je ook echt iets om over te praten. Het helpt dus niet alleen eenzaamheid te voorkomen maar zorgt ook voor een sterkere band.’
Om de drempel voor jongeren zo laag mogelijk te maken, was er een handige online applicatie nodig. ‘Tijdens het Startup Weekend hadden we al snel wat mensen bij elkaar die het een goed idee vonden en die bereid waren er wat tijd in te investeren. Helaas hadden we allen nog niet echt kaas gegeten van het ontwikkelen van een functionele app en de marketing die je nodig hebt om er vervolgens een succes van te maken. Zelf studeerde ik bijvoorbeeld Engels en ik was werkzaam als kok’, zo geeft Van de Kamp aan.
‘We hebben dan ook heel veel te danken aan het Groningse ecosysteem van enthousiaste ervaringsdeskundigen die ons wel een handje wilden helpen. Dat is echt het mooie aan Groningen: er zijn heel veel (startende) ondernemers die samen toffe dingen willen neerzetten en daar niet per sé altijd maar geld aan willen verdienen. Ook in De Pijp, het bedrijvenverzamelgebouw aan het Boterdiep van waaruit we opereren, heerst zo’n sfeertje van ‘samen staan we sterker’. Het succes van Omapost is dan ook mede te danken aan al die mensen die iets in het concept zagen en die bereid waren het verder te helpen met hun specifieke kennis en kunde.’
En succesvol is Omapost inmiddels zeker: ‘We zijn nu met een vast team van zeven mensen met daaromheen nog een behoorlijke flexibele schil. Met dat team verstuurden we vorig jaar zo’n 150.000 kaartjes in de strijd tegen eenzaamheid.’ Daarvan zijn ruim duizend per week afkomstig van particulieren. Veruit het grootste deel werd verstuurd in het kader van landelijke acties met grote samenwerkingspartners als BEN, PostNL en De Zonnebloem. ‘Op die manier kun je natuurlijk veel meer aandacht ontwikkelen voor de problematiek rond eenzaamheid in onze samenleving. In de toekomst willen we dan ook graag nog meer de samenwerking zoeken met dergelijke grote namen.’
Die kansen liggen er voldoende, want volgens Van de Kamp is de filosofie van Omapost gemakkelijk in te passen bij andere ondernemingen. ‘Onze partners kunnen op een hele sympathieke wijze een bijdrage leveren aan de aanpak van een groot maatschappelijk probleem, eenzaamheid. En ze hoeven er niet eens voor in allerlei kronkels te liggen. Iedereen die een goed idee heeft voor een samenwerking is dan ook meer dan welkom om zicht bij ons te melden. Graag zelfs, want er is nog altijd een hoop werk te verzetten!’
Kijk voor meer informatie op www.omapost.nl.