27/01/2021

Ondernemen in coronatijd: Groningse SchoenenZaken haalt online jaaromzet in een maand

De Groningse ondernemers achter het bedrijf SchoenenZaken wisten afgelopen weken het landelijke nieuws te halen met een opmerkelijke en out-of-the-box oplossing voor hun bomvolle magazijn: nagenoeg alle schoenen gingen met 50 procent korting in de verkoop. De actie bleek een doorslaand succes: in een paar weken tijd gingen er meer dan 1.200 paar schoenen over de online toonbank. “In 2020 hadden we in de webshop een jaaromzet van 125.000. Dat haalden we nu in één maand”, aldus Joël Timmerman. Het was de redding van SchoenenZaken. “We kunnen nu vooruitkijken naar het voorjaar en er is geld om een nieuwe collectie in te kopen.”

Timmerman geeft toe: ook hij en z’n compagnons hadden dit succes niet zien aankomen. “We hebben het echt gigantisch druk gehad”, zegt Timmerman. “We hoopten met onze actie honderd paar schoenen te verkopen. We zitten nu echt al over de duizend. Daarmee zijn we echt énorm geholpen.”

Zwaardere lockdown

Sinds maart vorig jaar, toen de eerste lockdown werd afgekondigd, lopen ze bij SchoenenZaken te kwakkelen. “In de zomer hadden we een kleine opleving. Maar alsnog draaiden we wel 30 tot 40 procent minder omzet. Op dat moment dachten we met z’n allen nog dat we in de wintermaanden níet meer terug zouden gaan naar de situatie zoals die in het voorjaar was. We hebben toen wel onze voorjaarscollectie voor 2021 ingekocht. Uiteindelijk zitten we nu in een nóg zwaardere lockdown.”

Schoenen rondbrengen

En nu moest SchoenenZaken wel in actie komen. Anders waren er geen liquide middelen om een nieuwe collectie in te kopen. “We trokken als een van de eerste retailers aan de bel”, zegt Timmerman. “Natuurlijk begonnen wij ook met het rondbrengen van schoenen. Dan was je de hele dag op pad om vijf tasjes met schoenen af te leveren. In alle realiteit: dat was gewoon totaal niet rendabel. Het werd tijd voor een hardere keuze.”

De grote kortingsactie werd gelanceerd, met onder andere een berichtje op de LinkedIn-pagina van SchoenenZaken. De heren van SchoenenZaken hebben daar een groot netwerk. En dat bleken stuk voor stuk ambassadeurs. Met één druk op de knop raakten ze de juiste snaar. Want het bericht werd zo vaak gedeeld en geliked, dat SchoenenZaken ook veel nieuwe klanten mocht verwelkomen. “Nadat de NOS ook nog eens aandacht besteedde aan de actie, kwamen we in een rollercoaster terecht”, aldus Timmerman.

"Uiteindelijk zitten we nu op meer dan 1200 paar verkochte schoenen. En we hadden ook maar 129 retouren. Dat is dus maar tien procent en dat is echt supergoed!", aldus Timmerman.

Goodwill

De ondernemer zegt dat ze bij SchoenenZaken altijd heel transparant zijn geweest in de bedrijfsvoering. “We hebben de schone schijn niet opgehouden. We hebben ons juist kwetsbaar opgesteld en heel goed uitgelegd waaróm we de schoenen met deze enorme kortingen moeten verkopen. Dat zorgde voor een flink stukje goodwill. Er waren ook veel mensen die dachten: ‘als zelfs dié gasten het al zo lastig hebben…’”

Serviceniveau

Wat ook zeker meehielp is dat SchoenenZaken al fors had geïnvesteerd in de webshop. “We zijn absoluut van de fysieke winkels. Daar ligt onze kracht. Maar we zien hier ook wel veel toeristen bij ons in de winkel, waarvan je hoopt dat ze een beetje fan worden van je winkel. We zien best vaak dat ze via de webshop bij ons blijven kopen. Belangrijk is wel dat je ook online een goed serviceniveau houdt. We bellen na een bestelling altijd even met de klant om te kijken of ze de juiste maat hebben besteld. En we sturen altijd een persoonlijk briefje met de bestelling mee.”

De goede webshop biedt nu dus uitkomst en zorgt ook voor perspectief. “We zijn niet van het afwachten op steunmaatregelen”, legt Timmerman uit. “Bovendien zijn we nog een jong bedrijf. We hebben in 2020 twee nieuwe winkels geopend in Zwolle en Haren - inshop bij Flashman - en daardoor ligt onze omzet hoger dan in 2019. Ondanks dat de omzet in Groningen veel lager is dan in 2019, komen we niet in aanmerking voor veel regelingen. Daarnaast zijn we bij SchoenenZaken met drie eigenaren en hebben we maar 1,5 fte in dienst. Ook de NOW-regeling biedt dus weinig soelaas. En qua voorraad? Je krijgt nu iets van 20 procent vergoed, maar als je nagaat dat er bij ons in de kelder voor meer dan een ton aan schoenen staat. We hebben altijd gezegd: we trekken ons eigen plan. Ook al lopen we dan wat steun mis. We willen niet eerst naar de overheid kijken en dan precies berekenen hoeveel schoenen we willen verkopen.”

Overheidssteun

Toch erkent Timmerman dat veel ondernemers wél afhankelijk zijn van overheidssteun. “Niet iedereen heeft al een goede webshop. Dan heb je echt een probleem. En het is heel krom hè! We werden gedwongen om dicht te gaan, maar je krijgt geen 100 procent compensatie. Er verdampt in de retail, de horeca en de evenementenbranche echt heel veel geld! De overheid vergoedt een deel, maar voor de rest is het ‘shit happens’. Dat voelt wel echt als oneerlijk. Je hoopt dat je wordt vergoed op basis van resultaten uit het verleden…”

Online omzet groeit

De situatie is bij SchoenenZaken in ieder geval een stuk rooskleuriger. “We zijn voor een groot deel door de voorraad heen. De nieuwe collectie komt nu binnen. Ik denk dat het de komende tijden wel wat rustiger zal zijn in de webshop. Wel denk ik dat onze doelgroep nu ervaart dat winkelen via een webshop ook best plezierig kan zijn. Ik denk dat onze online omzet dus wel blijft groeien ten opzichte van een jaar geleden.”

Om eerlijk te zijn verwacht Timmerman niet dat de winkels na 8 februari weer open mogen. “Ze zullen eerst wel wat doen met de basisscholen. Ik hoop dat we eind februari de deuren weer mogen openen, hopelijk in combinatie met daghoreca. Dan hebben we weer wat volk in de binnensteden. En dan is het hopen dat zoveel winkels deze slag hebben overleefd. Dat wordt spannend, want er zijn nog veel retailers die rekeningen vanuit 2020 hebben staan. En soms zitten ze zonder nieuwe voorraad, omdat ze die niet hebben kunnen inkopen. Ja: deze lockdown moet snel voorbij zijn. Het zou doodzonde zijn als ondernemers met de veilige haven in zicht alsnog het loodje leggen.”

20/01/2021
Van schoonmaker tot manager, bij Enshore zijn alle medewerkers mede-eigenaar
19/01/2021
Filmpje: de eerste online editie van ESNS in een notendop