‘Ook in Groningen willen we samen bouwen aan ruimte voor een beter leven’
Dat een nationaal opererend bouwconcern als Van Wijnen, met zijn hoofdkantoor in Baarn, ‘Ambassadeur van Groningen’ wordt, lijkt op het eerste oog misschien wat vreemd. Maar voor Remco Kouwenhoven is de betrokkenheid bij de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ niet meer dan logisch. ‘In de eerste plaats is er natuurlijk mijn persoonlijke liefde voor Groningen’, zo zegt hij met een glimlach. ‘Ik ben hier ooit gekomen als student en woon er inmiddels alweer meer dan de helft van mijn leven. Door de jaren heen heb ik echt mijn hart verpand aan de stad, de provincie en de mensen die er wonen.’
Maar ook de band van het bedrijf waar hij sinds vorig jaar werkt met Groningen is groot. ‘Van Wijnen heeft hier een lange historie en heeft onder meer gebouwd aan beeldbepalende projecten als het Groninger Museum en de Tasmantoren’, zo geeft hij aan. ‘Daar komt bij dat al onze vestigingen opereren met een grote mate van zelfstandigheid. Daarin zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met lokale partners. Ons motto luidt niet voor niks: ‘Samen bouwen aan ruimte voor een beter leven’. We hebben als projectontwikkelaar, bouwer en vastgoedbeheerder een belangrijke maatschappelijke functie en gaan de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt zeker niet uit de weg. Sterker nog: het streven naar een beter leven speelt in al onze projecten een belangrijke rol.’
In Groningen liggen op dat gebied de komende jaren een aantal grote uitdagingen, zo ziet Kouwenhoven. ‘Ten eerste is er een enorme vraag naar passende woonruimte. We moeten dus zorgen dat er niet alleen veel huizen worden gebouwd, maar ook dat we die huizen bouwen die echt nodig zijn. En als we dan toch aan het bouwen zijn, laten we er met z’n allen direct voor zorgen dat wat we neerzetten zo duurzaam mogelijk is. Zorg bijvoorbeeld dat nieuwe woningen zonder een gasaansluiting kunnen. Daar help je niet alleen het milieu mee; je pakt ook direct de in Groningen zo nijpende problematiek rond de gaswinning aan.
De aanpak van die aardbevingsproblematiek is nog zo’n grote uitdaging, niet alleen voor Van Wijnen, maar voor de hele bouwsector, zo vindt Kouwenhoven. ‘Iedereen kijkt momenteel naar Groningen en de gigantische bouwtechnische operatie die de bevingsproblematiek met zich meebrengt. Het motto ‘never waste a good crisis’ lijkt me hier dan ook wel op z’n plaats’, aldus Kouwenhoven. ‘Voor veel huiseigenaren is het natuurlijk al een ramp, maar laten we er dan in ieder geval met z’n allen voor zorgen dat Groningen als geheel er uiteindelijk beter uitkomt. Door bij het schadeherstel en de verstevigingsoperatie zoveel mogelijk in te zetten op innovatie, kunnen we niet alleen de kwaliteit van leven voor alle Groningers verbeteren, maar de regio ook een forse economische impuls bezorgen.’