Navigatie overslaan

Op Gro​nin​gen​woont​.nl komt alles en ieder­een op nieuw­bouw­ge­bied samen

Groningenwoont.nl brengt op een slimme manier de vraag en het aanbod op de Groningse woningmarkt bij elkaar. ‘Wat begon als een noodzakelijke tool tijdens de crisis op de woningmarkt, is uitgegroeid tot een multifunctioneel platform’, zo zegt Michiel de Boer, Senior Beleidsadviseur bij de gemeente Groningen en één van de initiatiefnemers van Groningenwoont.nl. ‘Aan de ene kant heeft het zich ontwikkeld tot een overzichtelijke aanbodsite met honderden nieuwbouwwoningen en aan de andere kant is het uitgegroeid tot een belangrijk kennisnetwerk voor beleidsmakers, projectontwikkelaars en makelaars.’

Wie vandaag de dag een kijkje neemt op Groningenwoont.nl vindt er ruim vijfhonderd nieuwbouwwoningen in allerlei soorten, maten en prijsklassen. ‘Dat was bij de start in 2012 wel anders’, zo blikt Michiel de Boer terug in de tijd. ‘In 2012 was het volop crisis op de huizenmarkt. Nieuwbouwprojecten moesten worden uitgesteld of afgeblazen omdat er simpelweg te weinig animo voor was. Voor een deel kwam dat ook door de manier waarop nieuwbouw werd aangeprezen op sites als Funda. De informatie is heel basaal en er is weinig aandacht voor zaken als leefomgeving en woonplezier. Terwijl dat juist voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwbouwwoning heel zwaar meetelt.’

‘We wisten dat er ook onder makelaars en projectontwikkelaars de behoefte was aan een specifiek nieuwbouwplatform. In Amsterdam was het bijvoorbeeld al een behoorlijk succes.’, vervolgt de Boer. ‘Als gemeente hebben we toen een site laten bouwen en vervolgens zijn we daarmee de boer op gegaan bij alle aanbieders van nieuwbouwprojecten in de stad Groningen.’

Al snel hadden ruim twintig nieuwbouwaanbieders zich bij Groningenwoont.nl aangesloten. ‘Het enthousiasme was groot’, aldus De Boer. ‘Ook omdat het de deelnemende partijen simpelweg schaalvoordelen opleverde. Als kleinere makelaar of ontwikkelaar hoef je niet voor elk nieuwbouwproject een hele nieuwe site op te zetten en te promoten. Je kunt alles op één site kwijt, die ook nog eens heel specifiek gericht is op zoekenden in de nieuwbouwmarkt.’

De samenwerking tussen de aanbieders leverde al gauw nieuwe initiatieven op. ‘Zo organiseert het platform inmiddels jaarlijks zo’n vier à vijf keer een Groningse Nieuwbouwdag, waar woningzoekenden kennis kunnen maken met nieuwe projecten. Ook daar heb je als aanbieder weer het voordeel dat je projecten heel gericht onder de aandacht kunt brengen van potentiële kopers en huurders.’

‘Een ander groot voordeel van die gerichte aanpak is natuurlijk ook dat je veel data verzamelt over wat woningzoekenden nu eigenlijk verlangen van hun nieuw te bouwen woning en de omgeving waar die in staat’, geeft De Boer aan. ‘Als gemeente gebruiken we die data om ons woningbouwbeleid te optimaliseren. Zo levert Groningenwoont.nl dus alleen maar winnaars op.’

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring