Groningse Concept7 mede-initiatiefnemer ‘Dat verdient een Liedje’
Het meest bijzondere cadeau denkbaar: een persoonlijk liedje, geschreven en gezongen door een Nederlandse artiest. Het stad-Groningse ontwerpbureau Concept7 is samen met theatermaker Willem Gunneman de bedenker van www.datverdienteenliedje.nl, waar ook artiesten als René Karst en Henk Wijngaard bij betrokken zijn. “Je oma in het verzorgingstehuis, een zorgverlener, je behulpzame buurvrouw. Het is een mooie manier om iemand een hart onder de riem te steken”, zegt John Wittmaekers’, director new business development van Concept7.
Hoe origineel ook, het concept is simpel, eenvoudig en snel, vat Wittmaekers het initiatief samen. Op de site vul je in wie er een liedje verdient, waarom diegene een eigen nummer verdient, wat jullie relatie is en of het een serieus of liedje moet zijn, of juist eentje met een lach, aldus de mede-initiatiefnemer. Ook mag de besteller het genre aangeven: pop, country, easy listening, volks of juist feestelijk.
Nederlandse zangers
Vervolgens gaan de artiesten met het verzoek aan de slag. Welke songwriter het liedje schrijft, en welke zanger of zangeres het nummer uiteindelijk ten gehore brengt, blijft tot het laatste moment een verrasing. Volgens Wittmaekers gaat het in ieder geval om ervaren, klinkende en ook bekende namen. Hij noemt als voorbeeld René Karst (bekend van ‘te dik in de kist’), countrylegend Lana Wolf, singer/songwriter Anne van Damme, Henk Dissel, stationspianist Hans Jansen, Henk Wijngaard en theatermaker Willem Gunneman.
Alternatief voor bos bloemen
Sinds de lancering van de site, zo’n twee weken geleden, loopt het al storm met de aanvragen, zegt Wittmaekers. Logisch ook: “Het is weer eens wat anders dan een mooi bos bloemen. En zeker in deze tijd zijn er genoeg mensen die wat extra aandacht verdienen, een steuntje in de rug of een hart onder de riem.” Het zijn ook niet alleen particulieren die een liedje bestellen, maar ook bedrijven en instellingen. De directeur noemt als voorbeeld een zorginstelling, die voor alle 200 medewerkers een bedanknummer liet componeren.
De site en de bijbehorende app zijn ontworpen en gebouwd door Concept7.