14/04/2020

Pitchwedstrijd moet 'anderhalve-meter-toerisme' in Groningen impuls geven

De noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep hebben een pitchwedstrijd uitgeschreven om het 1,5 meter-toerisme in Groningen een impuls te geven. De partijen willen de toeristische sector stimuleren om met creatieve en innovatieve oplossingen te komen voor het ontvangen van gasten en bezoekers binnen de 1,5 meter restrictie.

Ideeën worden beoordeeld op originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid. Het doel is om zo snel mogelijk het anderhalve meter-toerisme op gang te brengen.

Toeristische sector hard geraakt

De toerismesector (inclusief horeca) biedt werk aan 18.000 Groningers en was vóór de coronacrisis één van de snelst groeiende sectoren in het Noorden. De coronacrisis heeft grote impact op de sector. Zo verwacht 75% van de Groningse ondernemers de komende periode helemaal geen omzet meer te behalen uit de bestaande activiteiten, zo blijkt uit een recent onderzoek onder noordelijke vrijetijdsondernemers. Daaruit bleek ook dat 6 op de 10 Drentse ondernemers een faillissement vrezen en ruim vier vijfde van de Friese ondernemers aangeeft dat ze hard zijn geraakt.

Volgens de initiatiefnemers moet de sector vanwege het economische belang voor dit landsdeel snel geholpen worden. Sieger Dijkstra, voorzitter van VNO-NCW Noord zegt hierover: “We moeten zorgen dat we de toeristen uit eigen land en onze buurlanden, die we nu mislopen, straks weer zo snel mogelijk kunnen terugwinnen. Daarom schrijven we deze winactie uit en de winnaar met het beste plan voor het anderhalve-meter-toerisme mag zijn of haar idee uitvoeren met hulp van de specialisten uit onze organisaties.”

Daarvoor zijn ze op zoek naar originele ondernemersinitiatieven die gerealiseerd kunnen worden zo gauw de coronamaatregelen het toelaten dat het publiek er weer op uit mag.

Oproep om mee te doen

Ideeën worden beoordeeld op originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid. Ideeën kunnen worden opgestuurd op maximaal één A4-tje uiterlijk 17 april naar ideeen@vnoncw-mkbnoord.nl. Het winnende idee wordt gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad en de Leeuwarder Courant in de week van 20-24 april.

Initiatiefnemers

Dit is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân, Marketing Groningen, De Groningen Toerisme Coöperatie, de Toerisme Alliantie Fryslân, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON. Meer informatie op www.vnoncwnoord.nl/noordelijkepitch

09/04/2020
Marketing Groningen lanceert campagne ‘Groningen voor elkaar’: alle lokale initiatieven op één platform
09/04/2020
EDC in Veendam verkoopt tijdens coronacrisis bijna keer zoveel erotische speeltjes