PostNL en Dropper breiden emissievrije stadsdistributie uit naar Groningse binnenstad
PostNL en Dropper willen samen een leefbaardere en duurzamere stadsdistributie opzetten. Beide bedrijven hebben dan ook de ambitie uitgesproken om in 2025 in 25 binnensteden emissievrij te beleveren. In Groningen wordt dat nu exclusief per cargobike gedaan, beter voor het milieu, de stad en de conditie van de 'Droppers', zoals de koeriers worden genoemd.
Dropper heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in de bezorging van on-demand maaltijden in de stad Groningen. Deze kennis en ervaring hebben geresulteerd in de ontwikkeling van een geautomatiseerd logistiek IT-netwerk dat Dropper nu ook zal inzetten om de pakketten van PostNL efficiënter en duurzamer te bezorgen.
Groningse binnenstadlogistiek in 2025 volledig emissievrij
Ook de gemeente Groningen heeft als doelstelling om in 2025 een complete emissievrije stadslogistiek op te zetten. 'Door toenemende aantallen bestelwagens en vrachtauto’s in de binnenstad, groeit de vraag voor betere leefbaarheid', zo geeft wethouder Philip Broeksma aan. 'Daarom willen we dat in 2025 de binnenstad logistiek emissievrij is. Met compacte vrachtfietsen, die passen bij de vaak smalle straten van onze historische binnenstad.'
Met de verdere uitrol van de samenwerking tussen PostNL en Dropper wordt een belangrijke stap in de goede richting gezet om de Groningse doelstelling te behalen.
Toekomst
Na een succesvolle uitrol van de duurzame dienstverlening naar de Groningse binnenstad verwachten PostNL en Dropper hun samenwerking verder uit te breiden in zowel Groningen als daarbuiten.
Daarnaast zal Dropper zich als platform en netwerk gaan focussen op een bredere last-mile bezorging. Zo zullen de 'Droppers' naast maaltijden ook bloemen, boodschappen en pakketten gaan bundelen om zo een nog efficiëntere last-mile bezorging op te zetten. Daarover valt meer te lezen in een eerder artikel op Economie.groningen.nl.