Navigatie overslaan

Pres­ti­gi­eu­ze You­Tu­be-film­prijs naar Appingedam

Dat je dankzij internet tegenwoordig echt niet in de Randstad hoeft te wonen om een belangrijke creatieve prijs in de wacht te slepen, dat hebben twee jonge filmers uit Appingedam aangetoond. Zij wonnen met hun kanaal Cinemates een belangrijke Europese prijs van YouTube. Dat hebben ze te danken aan hun films van hoge kwaliteit die een grote populariteit genieten. Op dit moment hebben ze met hun kanaal ruim 2,3 miljoen views getrokken en hebben ze meer dan 24.000 abonnees.

De twee Groningers uit Appingedam behoren tot de in totaal vijfentwintig Europese winnaars van de YouTube NextUp-competitie. De competitie was bedoeld om mensen met een eigen kanaal op YouTube, de zogenaamde YouTube-partners, te stimuleren carrière te maken via het platform en zo de sterren van de toekomst te worden. De winnaars worden een week lang getraind en gecoacht in de nieuwe ‘Creator Space’ van YouTube in Londen. YouTube organiseert de NextUp-competitie in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Polen, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.

Regie en acteerwerk

Peter de Harder en Kelvin Boerma zijn zowel de bedenkers van de video’s van Cinemates als de acteurs. Hun droom is om ooit grote Hollywood-films te regisseren. Via hun YouTube-kanaal laten ze hun creatieve talenten zien in korte films met veel special effects.

De andere Nederlandse winnaar Jeroen Vissers uit Prinsenbeek, Noord-Brabant, maakt video’s waarin hij fitness-oefeningen demonstreert en tips geeft over voeding en beweging. Hij wil graag anderen inspireren om gezonder te gaan leven en met vier miljoen views en 15.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal bereikt hij veel fitness-fans.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring