Navigatie overslaan

Coro­na: steeds meer bedrij­ven en orga­ni­sa­ties ont­dek­ken gemak van prijs­win­nend WeSeeDo

Ziekenhuizen, huisartsen, notarissen, advocaten, callcenters. Steeds meer organisaties en bedrijven hebben afgelopen periode, tijdens de coronacrisis, het gemak van beeldbellen met WeSeeDo ontdekt. Het Groningse beeldbelbedrijf zag de omzet vorig jaar dan ook verachtvoudigen tot ‘vele miljoenen euro’s’ en het aantal medewerkers steeg van 5 naar 15. Als kers op de taart viel WeSeeDo woensdag, samen met de gemeente Rotterdam in de prijzen met ‘De Digitale Balie’: ze wonnen tijdens het VNG Jaarcongres één van de Gemeentedelers 2021.

WeSeeDo zag in 2015 het levenslicht. Ver voor de coronacrisis dus, en ver voordat beeld- en videobellen noodgedwongen gemeengoed waren geworden. “Mensen verklaarden me toentertijd ook wel voor gek: Webcams? Beeldbellen? Het leek ondenkbaar dat het algemeen geaccepteerd zou zijn”, blikt directeur en oprichter Iebele Otten terug. En toch zette hij door. De reden? “Ik miste het non-verbale contact in de dagelijkse communicatie. Mailen, chatten, bellen: ik deed het de hele dag, maar daardoor miste ik het om mensen in de ogen te kunnen kijken.”

Teams, Zoom, Skype. Er zijn tal van tools waarmee je kunt beeldbellen, maar geen van die andere tools is zo veilig als WeSeeDo, stelt Otten. “WeSeeDo maakt gebruik van eenmalige verbindingen waarbij geen data worden opgeslagen”, zegt hij. Ook qua gebruiksgemak is de Groningse beeldbeltool uniek. “WeSeeDo werkt extreem gemakkelijk. Je hoeft niets te installeren, niks te downloaden of te uploaden. Dat maakt dat het voor iedereen bruikbaar is, dus ook voor mensen die helemaal niets met ICT of computers hebben. Eén druk op de knop is al voldoende om verbinding te maken. Het enige wat je nodig hebt is internet en een camera.”

Door dat gebruiksgemak, en dan ook nog op een veilige manier, kwam de gemeente Rotterdam uit bij WeSeeDo. Want: als gevolg van de coronacrisis, en alle maatregelen, konden de Rotterdamse gemeenteambtenaren hun werkzaamheden niet meer uitvoeren zoals vroeger. WeSeeDo bleek dé oplossing. “Ambtenaren stonden hierdoor weer oog in oog met de burger”, zegt Otten. “De afstand tussen de overheid en de burger werd daardoor verkleind.”

Dat tot genoegen van de gemeente, maar ook van de burgers zelf. “Kersverse ouders bleken liever met hun pasgeboren kindje op schoot via beeldbellen aangifte te doen dan fysiek in het gemeentehuis. Dat is toch wel een les die ook andere organisaties en gemeenten kunnen trekken: daar ligt toch echt wel een businesscase.”

Inmiddels is Rotterdam allang niet meer de enige gemeente die het gemak van WeSeeDo ontdekt heeft. Steeds meer andere organisaties, bedrijven en instanties zijn afgelopen jaar WeSeeDo gaan gebruiken. Volgens Otten gaat het om duizenden partijen in totaal, en worden er dagelijkse vele duizenden beeldbelverbindingen gelegd. Otten noemt als voorbeeld notarissen en psychologen, maar ook ziekenhuizen en huisartsen. “Het is zowel voor de patiënt als de huisarts prettig als een arts even via beeld kan meekijken bij de triage”, zegt Otten. “Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij pas via beeldbellen de ernst van een situatie aan het licht kwam, en er wellicht levens zijn gered.”

Standaard Service van gemeenten

Het thuiswerken en de verplichte 1,5 meter afstand hebben het aantal gebruikers van WeSeeDo fors doen stijgen. En daarmee dus ook de omzet, die volgens Otten in een jaar tijd verachtvoudigd is. Het einde van de groei is nog lang niet in zicht, voorziet de directeur. “Beeldbellen zal komende jaren nog meer omarmd worden dan nu al het geval is. Online consulten, online vergaderen en online contact met de klant of burger: het is nu al meer gemeengoed dan ooit, maar dat zal de komende tijd alleen maar toenemen.”

Beeldbellen zal tot de ‘standaard service’ van gemeenten, bedrijven en organisaties gaan behoren, denkt Otten. Logisch ook, zegt hij: “Want het is ook nog eens veel goedkoper.” Hij wijst als voorbeeld naar de prijswinnende Digitale Balie in Rotterdam. “Als je uitrekent hoeveel kosten er zijn te besparen: parkeerkosten voor de burger, een ruime wachtkamer met voldoende afstand, een balie met alle nodige faciliteiten. Allemaal zaken die door beeldbellen overbodig, of gedeeltelijk overbodig, zijn geworden.”

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring