Pro-Time: noordelijke nieuwsitems op landelijke tv-zenders
Xandra Groenewold is al vijftien jaar directeur/eigenaar van Pro-Time en vertelt dat het erg goed gaat met het bedrijf. “Vorig jaar was natuurlijk niet zo’n goed jaar en ik zie dat de A/V het zwaar heeft. Maar bij ons gaat het goed. We hebben afgelopen jaar goed gedraaid, we zijn niet achteruit gegaan en zitten nog op hetzelfde niveau als daarvoor.” In de vijftien jaar dat Groenewold het bedrijf runt hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan. “De opkomst van nieuwe media heeft veel veranderd. Deadlines lopen nu de hele dag door en er zijn veel nieuwe technieken bijgekomen. Ook de scheiding tussen televisie en internet is nu veel kleiner geworden.”
Groenewold merkt dat mensen uit andere delen van Nederland die in dezelfde branche werken Noord-Nederland vaak niet goed kennen. Ze vinden het ver weg en kennen het gebied niet goed. Zelf vindt ze het juist een fijne plek om te werken. “Ik heb er bewust voor gekozen om in het Noorden te blijven. Ik ben hier geboren en getogen en houd van de rust en de ruimte. Ook de mentaliteit van de mensen is hier fijn, de mensen zijn hier nuchter en loyaal.” Door in het Noorden nieuwsitems te maken die op de landelijke televisie worden uitgezonden probeert Pro-Time Noord-Nederland beter op de kaart te krijgen. “Ik denk dat ons dat goed gelukt is,” eindigt Xandra Groenewold.