Provincie stelt 40.000 euro beschikbaar voor promotie Waddenkust
Meer mensen naar de Groningse kust brengen. Zes musea in het kustgebied hebben twee jaar geleden de handen ineengeslagen om dat doel te bereiken. De provincie Groningen heeft 40.000 euro beschikbaar gesteld om de campagne nog twee jaar draaiende te houden.
De provincie Groningen schrijft samen met gemeenten Het Hogeland en Westerkwartier de samenwerking tussen toeristische attracties te willen stimuleren en de economie verder te willen versterken. De campagne die hiervoor moet zorgen loopt al sinds 2021 en wordt nu uitgebreid en met twee jaar verlengd.
Belangrijk hierbij is dat de Waddenmusea nog meer gaan samenwerken. Het gaat om een zestal musea, namelijk de Menkemaborg in Uithuizen, landgoed Verhildersum in Leens, visserijmuseum in Zoutkamp, museum Wierdenland in Ezinge, openluchtmuseum het Hoogeland in Warffum en kloostermuseum St. Bernardushof in Aduard.
De musea willen toeristen bereiken via de veerdienst tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand, er is contact met Arriva om busarrangementen te ontwikkelen en er zijn plannen voor een speciale busdienst die themaroutes rijdt vanuit de stad Groningen. Daarnaast komt er een lezingenreeks met bekende sprekers die de bijzondere kanten van het gebied benadrukken.
Verder gaan de musea mogelijk samenwerken op het gebied van beheer en onderhoud van monumentale panden, energie, fondsenwerving en personeels- en vrijwilligersbeheer.
Naast de provincie heeft ook gemeente Het Hogeland voor de komende jaren subsidie toegezegd. In de gemeente Westerkwartier loopt de subsidieaanvraag voor de campagne nog.
Foto: Marcel van der Werf