Ring Zuid weer open: landelijke campagne (met knipoog) om bezoekers terug te halen
“Oh oh Den Haag. Het gaat hier écht heel rustig worden.” Of: “Bedankt Leeuwarden, voor het tijdelijk opvangen van onze bezoekers.” De campagneteksten van Marketing Groningen bevatten een dikke knipoog, maar de boodschap is doodserieus: Groningen is weer open en toeristen en bezoekers zijn weer meer dan welkom.
Met grote posters in steden als Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden laat Marketing Groningen komende tijd zien dat de stad, nu de zuidelijke ringweg weer open is, weer optimaal bereikbaar is.
Al sinds 2017 werd in Groningen gewerkt aan een nieuwe zuidelijke ringweg. Die klus zit er nu op: zowel de nieuwe zuidelijke ringweg als het vernieuwde Julianaplein zijn afgelopen zondag in gebruik genomen.
De werkzaamheden zorgden afgelopen jaren voor hinder, en de oproep om de auto te laten staan, zorgde ervoor dat mensen de stad links lieten liggen. Nu is het tijd om het tij te keren. Met geld van het Fonds Ondernemend Groningen, de gemeente Groningen en Groningen Bereikbaar gaat binnenkort een landelijke campagne van start. “Nederland kan komende tijd niet om Groningen heen”, belooft Elsa Weelink, directeur van Marketing Groningen.
De campagne moet bezoekers verleiden weer naar Groningen te komen. Niet alleen omdat Ring Zuid weer open is, maar ook omdat de binnenstad afgelopen jaren – met onder andere een nieuwe Grote Markt – een metamorfose heeft ondergaan.
In het eerste deel van de campagne worden bezoekers van grote Nederlandse steden erop geattendeerd dat Groningen ‘weer open’ is. De boodschap in de campagne bevat een kleine knipoog, zegt Weelink, verwijzend naar de teksten op de posters, die doen vermoeden dat andere steden nu de bezoekersaantallen zien teruglopen.
Na deze campagne richt Marketing Groningen in het najaar de pijlen op bewoners van steden en dorpen in een straal van zo’n 100 kilometer rondom de stad. “De ring is open, de nieuwe Grote Markt is klaar, we willen deze groep verleiden weer van de stad te komen genieten.”