Navigatie overslaan

Roc­ket Digi­tal: Gro­ning­se groei­di­a­mant helpt bij onli­ne adverteren

Rocket Digital ontwikkelt zich tot een groeibriljant in de Groningse IT sector. Die sector heeft al tal van landelijk bekende internetbedrijven opgeleverd, en in die rij voegt zich nu ook Rocket Digital, dat andere bedrijven helpt snel te groeien dankzij slimme online advertising. ‘We zijn in 2012 van start gegaan, en bestaan nu dus ruim vijf jaar. Kennelijk is er veel behoefte aan gespecialiseerde kennis over online adverteren, want we zijn inmiddels met tien medewerkers, hebben tachtig vaste klanten en we verwachten dit jaar en komende jaren fors verder te groeien’, vertellen oprichters Lennart Moes en Pieter Majoor.

De twee jonge ondernemers zochten een nieuwe naam die beter past bij de bedrijfsactiviteiten. ‘Wat wij willen is digitale groeiambities bij bedrijven realiseren. Bij de start van ons bedrijf lag de focus nog vooral op het digitaal vindbaar maken van bedrijven op internet. Dat doen we nog steeds, maar daarnaast helpen we bedrijven om in de breedte te groeien, en daarvoor zetten we Facebook, Twitter, Instagram en andere sociale media in. We doen nu dus aanzienlijk meer dan vroeger, en zo kunnen we bedrijven digitaal als een raket laten groeien. Vandaar de nieuwe naam.’

Goede vindbaarheid is dus een middel om het uiteindelijke doel te realiseren: groei van de omzet of zichtbaarheid van een bedrijf, of instelling. Voordat Rocket Digital met een online advertentiecampagne van start gaat wordt eerst nauwkeurig onderzocht of het bedrijf optimaal vindbaar is in Google. Want hoe handig de sociale media ook zijn: het fundament – goede zichtbaarheid in Google – moet perfect zijn, dat is de basis van de marketing-piramide. Wanneer die vindbaarheid optimaal is, en Google dus optimaal wordt gebruikt, kan daarna een strategie worden ontwikkeld voor het inzetten van de andere sociale media. ‘Wat wil je met online, daar moet je goed over nadenken. Wil je bijvoorbeeld ‘pull marketing’ gebruiken, oftewel marketing vanuit Google. Of ‘push marketing’, bijvoorbeeld via bannering, radio of video.’ Daar moet je over nadenken.’ aldus Moes en Majoor.

Rocket Digital levert maatwerk, en klimt in de huid van iedere opdrachtgever. Vervolgens komt het met gerichte adviezen en een specifieke strategie om de zichtbaarheid en uiteindelijk de omzet van de klant te verhogen. ‘Wij zien voor online advertenties nog enorme groeikansen want er zijn nog veel bedrijven die online nauwelijks actief zijn. Die groep is gigantisch groot’.

Een ander nieuw element in de aanpak van Rocket Digital is de afspraak die ze maken met klanten: opdrachtgevers hoeven geen jaarcontract af te nemen, maar kunnen ten allen tijde opzeggen. Dat is overigens iets dat nauwelijks gebeurt. Dat blijkt ook uit de waarderingscijfers. Klanten waarderen de activiteiten van Rocket Digital met een 8,4, en honderd procent van hen beveelt het bedrijf aan bij andere klanten.

De jonge ondernemers voelen zich volledig in hun element in ‘IT-stad Groningen’. ‘Groningen is een creatieve stad, het lééft hier echt momenteel. Dat weten ze ook in andere delen van het land, want in het westen word je zeer serieus genomen als je zegt dat je uit Groningen komt. Gelukkig kunnen we hier ook goed aan vakbekwame medewerkers komen, mensen met uiteenlopende achtergrond, van psychologen tot mensen die Marketing Intelligence hebben gestudeerd. Er hangt in de stad een goede 'vibe': de mensen, inclusief wijzelf, zijn trots op Groningen.'

Overigens hebben beide ondernemers dan misschien veel vakkennis: ze moeten zich wel voortdurend op de hoogte blijven stellen van de nieuwste ontwikkelingen, want de veranderingen blijven razendsnel verder gaan. ‘Onze markt ontwikkelt zich extreem snel. Waar het naar toe gaat is naar Artificial Intelligences en Machine Learning: het systeem leert zelf ook steeds meer wat er allemaal gebeurt. Dus ook ons vak is voortdurend in verandering. En aangezien wij onszelf zien als consulent, zowel op strategisch als operationeel niveau, die altijd maatwerk willen bieden, zullen wij onszelf ook voortdurend moeten blijven ontwikkelen. Uitdaging genoeg dus, ook voor onszelf, de komende jaren!’, aldus Moes en Majoor.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring