Navigatie overslaan

Slow Fas­hi­on North: duur­za­me tex­tiel­sec­tor biedt Gro­nin­gen gro­te kansen

Onder de noemer ‘Slow Fashion North’ moet er in het Noorden een duurzame textielsector komen, die economisch potentie heeft. Nu er bij de consument steeds meer interesse is in duurzame mode, biedt dat enorme nieuwe kansen voor Groningen, zo zegt Jellie Tiemersma, een van de initiatiefnemers van ‘Slow Fashion North’. Volgens haar heeft Groningen álle potentie om te komen tot een stad met een bloeiende duurzame modesector. De duurzame ambities liegen er dan ook niet om.

Volgens Tiemersma, ondernemer en eigenaar van het bedrijf Personal-Too, hebben we in het Noorden en Groningen alles in huis om te komen tot een duurzame keten. “We hebben ondernemers, onderwijs, designers, kleermakers, ontwikkelaars van nieuwe materialen, mensen die actief zijn met recycling of duurzame stoffen, creatieve geesten, en we hebben vintage winkels en winkels met duurzame modemerken”, somt ze op. “Waar het nu op aankomt is dat we al deze partijen met elkaar verbinden om zo een échte keten te vormen die duurzame en innovatieve mode en textielproducten kan produceren.”

De interesse en belangstelling om de handen ineen te slaan is groot, zegt Tiemersma. Afgelopen jaar deed ze, ondersteund door de gemeente Groningen, onderzoek naar de economische en duurzame potentie van de sector ‘mode en textiel’ in Noord-Nederland. In september werden de uitkomsten op hoofdlijnen gepresenteerd tijdens een bijeenkomst waar ruim 75 mensen met zeer uiteenlopende achtergronden aanwezig waren.

Spraakmakende modeshow

Al deze mensen namen deel aan geanimeerde werksessies, en dat leidde uiteindelijk tot de formulering van een gezamenlijke noordelijke ambitie: over hooguit tien jaar gaan we samen in een weiland in Noord-Nederland een spraakmakende modeshow organiseren van designs van innovatieve en onderscheidende ontwerpers, met mode gemaakt van duurzame materialen en sociaal geproduceerd, waarbij de hele internationale modewereld aanwezig is, zo luidt het doel.

Volgens Tiemersma moet het zeker mogelijk zijn om deze ambitie te realiseren. “Door een community te vormen, samen te dromen en te werken, kennis te delen, van elkaar te leren vanuit inspirerende werklocaties is die ambitie zeker haalbaar”, zegt ze.

Slow Fashion North is nu vooral nog een community. “De volgende stappen gaan we gezamenlijk zetten. Denk aan het vergroten van kennis over ondernemerschap en marketing, het organiseren van een evenement om als sector zichtbaarder te worden, ondernemers met mooie ideeën koppelen aan onderwijs, het stimuleren van initiatieven van onderwijs en gemeente op het vlak van circulariteit en innovatie om zo te komen tot een vliegende start", zo vertelde ze aan de Groninger Ondernemers Courant.

Jellie Tiemersma gelooft er heilig in dat het mogelijk is om de mode-industrie in het Noorden zo verder te helpen. Als ondernemer houdt ze zich al bezig met ‘impact-ondernemen’. Daar wil ze nu haar passie en liefde voor mode aan toevoegen. “Ik houd heel erg van mode, Ik zie niet alles, maar mode heeft mij geholpen zelf beter zichtbaar te worden. Ach, in feite ben ik verslaafd aan mode”, aldus Tiemersma, in wie “Slow Fashion North” dan dus een initiator heeft met een grote persoonlijke gedrevenheid.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring