Navigatie overslaan

Star­tup Week­end: van idee tot levens­vat­ba­re star­tup in een weekend

In een tijdsbestek van 54 uur een idee uitwerken tot een levensvatbare startup: dat is de opdracht die elke deelnemer aan het begin van een Startup Weekend meekrijgt. In Groningen staat het Startup Weekend op de agenda voor het weekend van 8 tot en met 10 november, in het bedrijvenverzamelpand Het Kwadraat.

Start Up Weekend is een internationaal event dat in 150 landen wereldwijd plaatsvindt. Tot nu toe zijn er wereldwijd dik 2900 weekenden georganiseerd, met in totaal meer dan 193.000 deelnemers.

Groningen is een van die 150 steden wereldwijd waar in het weekend van 8 tot 10 november bijna non-stop gewerkt zal worden aan het uitwerken van innovatieve concepten en gave ideeën. Het is alweer de twaalfde editie van deze ‘megabrainstorm’, zoals medeorganisator Kristen Bos van Conversies het in een notendop omschrijft en ook deze keer belooft het weer een succes te worden. ‘Afgelopen twee jaar hadden we zo’n honderd deelnemers en daarmee was het evenement twee jaar lang het grootste Startup Weekend van Europa. Dat is best wel krankzinnig als je bedenkt dat het event in meer dan 45 Europese steden wordt georganiseerd.’

Pitch

Het doel van het Startup Weekend is om in minder dan 54 uur een nieuw bedrijf op te zetten met een team van mensen dat je nog niet kent. Het weekend gaat vrijdagavond van start, waarbij de deelnemers met een idee een pitch geven. Na een stemronde onder alle aanwezigen ontstaan er automatisch teams rondom de beste of meest populaire ideeën, zo vertelt Kristen. Nadat er teams zijn gevormd, krijgen die teams het hele weekend de tijd om hun ‘idee’ om te zetten in een daadwerkelijke startup.

Gedurende het weekend lopen er meerdere ervaren coaches rond bij wie de teams terecht kunnen voor vragen en advies. Dit jaar gaat het onder andere om David Holwerda van Reconcept, marketeer Rianne de Groot van Moop Marketing en Wouter Zijlstra van Great Waves.

Zondagavond is dan de uiteindelijke finale waar alle teams hun ‘startup’ presenteren. De jury, bestaande uit Alfred Welink (VNO-NCW Noord), Anna van Nunen (voormalig CEO Innofest) en Claudia van den Pol (Apollo Group), bepaalt dan welk team er met de hoofdprijs – dit jaar een ballonvaart, beschikbaar gesteld door Groningen Seaports – vandoor mag.

Omapost

Meer dan eens groeide zo’n winnende startup vervolgens uit tot succesvol bedrijfje, blikt Kristen terug. Ze noemt als voorbeeld Omapost, de winnaar van 2014. Via deze app kunnen kleinkinderen online een offline kaartje naar hun oma of opa sturen. De app bleek een vondst: onlangs werd de 200.000e kaart verstuurd.

Toch, meedoen aan het Startup Weekend doe je niet alleen om te winnen, verduidelijkt de organisator. ‘Het is ook enorm leuk, gezellig en inspirerend en daarbij ook nog eens supergoed voor je netwerk. Want geloof me: na een weekend intensief samenwerken ken je iedereen die er rondloopt.'

Er kunnen maximaal 120 mensen deelnemen aan het Startup Weekend. Afgelopen edities hebben geleerd dat het gaat om deelnemers met de meest uiteenlopende achtergronden: van designers tot developers, en van markteers tot product managers. Ook beleidsmedewerkers van de gemeente doen mee.

Aanmelden kan hier. Een ticket kost 85 euro. ‘Maar daarvoor krijg je wel zeven maaltijden, gratis drinken, snacks, een goodiebag, toegang tot de beste coaches van Noord Nederland en een onvergetelijk weekend.’

https://www.swgro.nl

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring