Navigatie overslaan

Stu­den­te wint noor­de­lij­ke pitch­wed­strijd; Gro­nin­gen krijgt moge­lijk groot­ste food­court ter wereld

Een eenrichtingswandeling langs horeca die kraampjes met lekkernijen buiten hebben staan, langs winkels en langs bijzondere en leuke bezienswaardigheden. Dit plan van Monica Burgmeijer (30) uit Groningen kwam als beste naar voren uit een recente pitchwedstrijd, met als doel in het Noorden het anderhalve meter-toerisme op gang te brengen. Zodra het kan en mag, wordt het plan van Burgmeijer in de praktijk gebracht.

Noordelijke ondernemersverenigingen, marketingorganisaties en NDC mediagroep schreven onlangs een pitch uit voor ideeën om het zogenaamde ‘anderhalve-meter-toerisme’ op gang te brengen. Er kwamen vervolgens maar liefst 230 inzendingen binnen. Op basis van de criteria impact, haalbaarheid en schaalbaarheid is daaruit een top 10 samengesteld. Het plan voor de mega foodcourt ‘BinnensteBuiten’ is vervolgens gekozen als beste idee.

In het plan van Burgmeijer gaat het om een eenrichtingswandeling in een stad of dorp langs horeca, winkels en andere bezienswaardigheden. Horecaondernemers verzinnen gerechten en drankjes die af te halen zijn en vervolgens op een veilige manier buiten kunnen worden genuttigd.

Horecasector

Volgens de jury heeft dit idee de meeste potentie omdat het de zwaar getroffen horecasector een perspectief biedt door het consumeren van de maaltijden en drankjes te verplaatsen naar buiten. De initiatiefnemers gaan samen met diverse relevante partijen kijken hoe dit concept toegepast kan worden binnen de protocollen die momenteel worden ontwikkeld. Met een uitgewerkt draaiboek kunnen ook andere steden en dorpen het idee straks uitvoeren.

De studente International Communication kan haar idee gaan uitvoeren met hulp van de specialisten uit de Noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties. Zij gaan haar helpen met verbindingen te leggen met ondernemers en instellingen, met het opstellen van een draaiboek, het verkrijgen van vergunningen en met branding en marketing. Vorige week kreeg Monica te horen dat ze ontslagen is van haar horecabaan vanwege de coronacrisis. De blijdschap was dan ook groot toen ze hoorde dat haar inzending het winnende idee is en dat ze hulp krijgt bij de uitwerking ervan.

Drive in festival, picknickwandeling en mini Elfstedentocht

Volgens de jury zijn er veel creatieve ideeën binnengekomen. Zo zijn er ideeën ingediend voor kunstzinnige mobiele sanitaire huisjes die op campings ingezet kunnen worden, drive in festivals, picknickwandelingen, een mobiliteitsconcept op waterstof, een anderhalve meter Elfstedentocht en een oplossing voor een anderhalvemeter terras. De ideeën zullen in overleg met de indieners online beschikbaar worden gesteld op de website van VNO NCW Noord om inspiratie uit te putten voor anderen.

Anderhalve meter pitches

De anderhalve meter-toerisme pitchwedstrijd is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân en Marketing Groningen in samenwerking met De Groningen Toerisme Coöperatie, de Toerisme Alliantie Fryslân, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring