Succesvolle proef met autonoom varend schip in haven van Delfzijl
Het pilotproject is een samenwerking tussen 5Groningen, het maritieme technologie-bedrijf Marinminds, video- en sensortechbedrijf Horus View & Explore, Groningen Seaports, KPN en Huawei. De sensoren van Marinminds meten de locatie, koers en snelheid van het schip, terwijl een 360 graden-camera, een hoge resolutie-camera en een thermische infrarood camera van Horus View and Explore het water, de kade en objecten zoals andere schepen in beeld brengen.
'Met al deze data kunnen we 'situational awareness' creëren; een bewustzijn van de omgeving', vertelt Koenraad de Haas, eigenaar van Marinminds. 'Het doel van de pilot is om de data die we binnenhalen in realtime en op een zo efficiënt mogelijke manier te delen met operators, verkeersbegeleiders of de havenmeester. Hiervoor hebben we software ontwikkeld die de data zo inzichtelijk mogelijk presenteren.'
'Ook locatiebepaling speelt een belangrijke rol bij autonoom varen', aldus Koenraad. 'Op dit moment wordt de locatie van een schip nog bepaald via GPS. Het nadeel hiervan is dat je onder een brug of langs een kade vaak slecht bereik hebt. Dat probleem is straks met 5G verholpen. Ook verwachten we dat 5G het met snelle communicatietechnologie mogelijk maakt om een schip op afstand te kunnen aansturen.'
Meer techniek, andere rollen
'Een groot voordeel van autonoom varen, is dat er met minder bemanning of zelfs helemaal geen bemanning gevaren kan worden. Dat is natuurlijk prettig in tijden van kostenreductie en schaarste op de arbeidsmarkt', zo zegt Henk Zwetsloot, manager Digital Innovation bij Groningen Seaports. 'Daarnaast verwachten we dat autonoom varen de veiligheid, efficiëntie en bereikbaarheid van de haven zal bevorderen.'
Volgens Zwetsloot speelt digitalisering een steeds grotere rol in de haven: 'Door de steeds verdergaande technologische ontwikkelingen verwacht ik veel veranderingen in de nabije toekomst. Banen worden straks anders ingevuld. Zo zal het loodswezen door autonome schepen andere taken krijgen. We kijken nu al wat deze veranderingen allemaal met zich meebrengen voor de mensen die hier werken.'
De volgende stap
Terwijl het schip zelfstandig door de Groningse zeehaven voer, stroomde de data in realtime binnen op het havenkantoor. Daarmee is de eerste fase van de 5G-pilot succesvol afgerond en is het tijd om de samenwerking te zoeken met bedrijven en autonoom varende verdere commerciële implementatie van autonoom varen de prioriteit. Volgens Koenraad de Haas zijn er op korte termijn al ontzettend veel toepassingen mogelijk, zoals het automatisch laten aanmeren van een vrachtschip of jacht of een autonoom varende veerpont.
Kijk voor meer informatie over autonoom vervoer en andere 5G-innovaties op 5Groningen.nl.