Top Dutch-campagne rond Tesla nu al groot succes
‘Wij hebben enórm veel reacties gehad op deze campagne. Kennelijk hebben we een gevoelige snaar in onze regio weten te raken, want tal van partijen zijn er achter gaan staan. We weten al zeker - dankzij de sociale media - dat de boodschap is aangekomen in de omgeving van Sillicon Valley, bij medewerkers van Tesla. Maar grote winst is ook dat de campagne, die we met bravoure hebben gebracht, heeft geleid tot heel veel trots in het Noorden. En heel concreet heeft de campagne er al toe geleid dat zich drie bedrijven hebben gemeld, met vragen over vestigingsmogelijkheden in de regio!’, vertelt Gerard de Boer.
De Boer is eigenaar van communicatiebureau Initio in Groningen, en is samen met ondernemer Stef van der Ziel de bedenker van de campagne “Top Dutch”. Zelden was er een campagne bedacht die zóveel teweeg zou brengen. Niet alleen richting doel (Tesla), maar vooral ook vanuit de eigen regio: velen vonden het prachtig dat het Noorden zich zeer zelfbewust presenteerde.
'Vlak voor Kerst kregen we het verzoek of we een campagne zouden kunnen bedenken waarin de grote voordelen van het Noorden kenbaar zouden worden gemaakt. Die moest medio januari klaar zijn. Nou: we hebben gelukkig met stoom en kokend water zo’n campagne kunnen bedenken’, vertelt De Boer.
Volgens De Boer kennen velen Tesla alleen maar als producent van auto’s. ‘Maar eigenaar Elon Musk van Tesla wil veel meer: hij wil de wereld veranderen, en doet daarom nog ontzéttend veel meer dan alleen auto’s ontwerpen. Wij hebben in de campagne uitgedragen dat Noord-Nederland een uitstekende regio is voor innovatie. Zo hebben we er op gewezen dat het Noorden voorop loopt met vergroening, en dat dat een van de redenen was voor Google om naar de Eemshaven te komen. Dát soort zaken willen we in de etalage zetten!’, aldus De Boer.
Volgens hem heeft Noord-Nederland prachtige troeven in handen. Zo is er de stad Groningen, met alle voordelen van een miljoenenstad, maar zonder de grootstedelijke problematiek. En hier zijn ook schitterende kennisinstellingen.
Follow-up
Eind mei, begin juni lanceert Top Dutch een volledig nieuwe campagne, opnieuw een heel bijzondere. Deze richt zich op de arbeidsmarkt. ‘We willen alvast mensen zoeken die voor Tesla zouden willen werken. Dan kunnen we dat aan Tesla melden.’
Derde campagne
Een derde campagne begint ook al langzaam vorm te krijgen. ‘Die campagne richt zich dan op de verduurzaming. Veel fabrikanten willen zich in de buurt van hun afnemers vestigen. Welnu: producenten van batterijen of zonne-energie kunnen zich in het Noorden uitstekend vestigen, want als ze hier producten maken, krijgen ze hier ook vast en zeker afnemers voor’, zegt De Boer.
Mooiste resultaat
Maar of Tesla nu wel of niet komt: het mooiste resultaat is al geboekt. ‘En dat is de verbondenheid in het Noorden! Iedereen wil aanhaken bij de campagne. We hebben zóveel reacties gehad. Kennelijk was de tijd er rijp voor dat het Noorden zich vol bravoure presenteert als Top Dutch. Als we deze optimistische noordelijke verbondenheid weten vast te houden, dan hebben we eigenlijk al ontzéttend veel bereikt!’, aldus Gerard de Boer.