Navigatie overslaan

Tram na zes­tig jaar terug in stads­beeld van Groningen

In Groningen gaan er voor het eerst sinds 1948 weer trams rijden. Zowel de gemeenteraad van Groningen als ook het nieuwe college van Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met de terugkeer van dit nostalgische vervoermiddel. Maar dan wel een hypermoderne variant. Het is nog niet zeker of het een ranke Stadstram wordt, of een robuuste Regiotram, waarmee men ook de provincie in kan rijden. Maar zeker is nu wel dat er een tram komt. Een speciale, voorbereidende stuurgroep heeft al drie consortia geselecteerd die de komst van de tram moeten verzorgen

De drie partijen die zijn toegelaten tot de aanbestedingsprocedure zijn:

• Poort in Groningen. Dit is een consortium bestaande uit BAM PPP, Alstom Transport, Connexxion Holding met als belangrijke onderopdrachtnemers BAM Rail en Connexxion Openbaar vervoer.

• TramTeam. Dit consortium bestaat uit Strukton Integrale projecten, Ballast Nedam Concessies, John Laing Investments met als belangrijke onderopdrachtnemers Strukton Rail, Strukton Civiel, Ballast Nedam en Arriva Openbaar Vervoer.

• HeijmansMacquarie. Dit consortium bestaat uit Heijmans en Macquarie met als belangrijke onderopdrachtnemers Heijmans Infra geïntegreerde projecten, Heijmans Beton- en Waterbouw en Movares.

Op 3 maart om 15:00 uur sloot de vooraanmelding van de op 7 december 2010 aangekondigde aanbesteding van het project RegioTram. Op dat moment hadden zich vier consortia aangemeld. Alle vier zijn beoordeeld op basis van vooraf opgestelde criteria: een ‘aanbestedingsleidraad’. Op grond hiervan zijn er drie toegelaten tot de volgende fase van de aanbesteding: de zogenaamde Plan van Aanpakfase.

In deze Plan van Aanpakfase moeten de geselecteerde consortia laten zien hoe zij de bouw en de exploitatie van de tramlijnen gaan aanpakken, op grond van een programma van eisen. Daartoe voeren de projectorganisatie en de drie consortia enkele gesprekken. Daarnaast krijgen de consortia de beschikking over alle documenten die tot nu toe zijn vastgesteld door de gemeente en de provincie Groningen en de Regio Groningen – Assen.

Het gaat bij het project RegioTram om een zogenaamde DBFMO-aanbesteding. Dat is een aanbesteding waarbij overheid en marktpartijen nauw samenwerken: publiek-private samenwerking. De overheid stelt een programma van eisen op en stelt een budget beschikbaar. Op basis hiervan moeten marktpartijen zorgen voor Design (ontwerp), Build (bouw en aanleg), Finance (financiering), Maintenance (beheer) en Operate (exploitatie) van de tramlijnen. Dat laatste voor een periode van maximaal 22,5 jaar.

De Plan van Aanpakfase startte op 8 april en loopt tot medio september 2011.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring