Navigatie overslaan

Twit­ter­toe­pas­sing uit Gro­nin­gen groot suc­ces in Amerika

Een twittertoepassing die bedacht en ontwikkeld is in Groningen, is een groot succes in Amerika: Crowdynews. Zo’n 250 Amerikaanse kranten maken inmiddels gebruik van de unieke formule waarbij relevante en informatieve tweets automatisch bij nieuwsartikelen worden geplaatst. Een toegevoegde waarde voor de lezer, maar ook voor de kranten zelf: het levert hen extra inkomsten op.

Volgens directeur Edwin Kuipers worden dagelijks zo’n 200 miljoen Twitterberichten verstuurd, waarvan een aanzienlijk deel over het nieuws van die dag gaat. ‘Crowdynews selecteert uit al die miljoenen berichten juist die tweets die relevant zijn voor een bepaald nieuwsartikel dat de kranten online hebben staan’, legt hij het principe van Crowdynews in het kort uit. De tweets komen dan onderaan het nieuwsbericht te staan. De toegevoegde waarde van die berichten is groot, zegt Kuipers. ‘De tweets kunnen niet alleen extra nieuwsfeitjes opleveren, maar ook interessante meningen en wetenswaardigheden.’

Niet álle tweets over een nieuwsartikel worden in een carrousel onder het bericht te staan. Er gaat een grondige selectie aan vooraf, zegt de directeur. Dat selecteren gebeurt onder andere op basis van een aantal relevante steekwoorden uit het betreffende nieuwsartikel: minimaal één of twee van die woorden moeten terugkomen in de tweet. Ook zinsdelen worden geanalyseerd, waarmee voorkomen moet worden dat tweets die integrale zinnen uit het artikel meenemen en dus geen toegevoegde waarde hebben in de carrousel worden geplaatst. In de carrousel komen bovendien de meest relevante Twitterberichten bovenaan te staan. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het aantal volgers van de twitteraar: hoe meer volgers hoe interessanter iemand, en dus ook zijn mening, is.

Inmiddels kozen onder andere The Daily Herald uit Chicago, The Washington Times, The Washington -, en The San Fransisco Examiner voor Crowdynews. In totaal gaat het om zo’n 250 Amerikaanse kranten, wat neerkomt op zo’n 10 procent van de krantenmarkt in de VS. Volgens Kuipers staat die markt enorm onder druk, meer nog dan de Nederlandse krantenmarkt. Het bieden van toegevoegde waarde aan je online lezers, is daarom van levensbelang, zegt hij. Door de tweets blijven lezerslanger op de site, klikken ze vaker door en komen ze vaker terug, somt hij de voordelen op. Het grootste voordeel voor de kranten is echter dat Crowdynews geld oplevert in plaats van dat het geld kost. ‘Gekoppeld aan Crowdynews bieden we een advertentie aan. Een deel van de opbrengst gaat naar de krant, en een deel gaat naar ons.’

Een ander voordeel voor de kranten, én de lezer, is het feit dat krant en Twitter elkaar door Crowdynews versterken. ‘Crowdynews is dé oplossing voor de tekortkomingen waarmee de afzonderlijke media kampen’, aldus Kuipers. ‘Kranten kunnen onmogelijk op tegen de snelheid van Twitter, maar hebben hier tegelijkertijd ook geen betrouwbare bron aan.’

Crowdynews telt in Groningen vijftien medewerkers waaronder een aantal ICT- specialisten. Maar ook in New York Atlanta en Seattle heeft het bedrijf een vestiging en in Canada, Engeland en Rusland heeft het bedrijf een eigen Sales agent. Uiteindelijk wil Kuipers met zin Crowdynews zo’n miljard pageviews per maand generaliseren. Nu zijn dat er al zo’n honderd miljoen.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring