Unieke designers kunnen krachten bundelen op Gronings designplatform
De missie van het platform is om een brug te vormen tussen de designwereld, de industrie, het bedrijfsleven en kennisinstellingen. House of Design doet dat door een platform te zijn voor (voornamelijk) zelfproducerende ontwerpers die zich op de ‘site’ kunnen presenteren. Ook kunnen ze elkaar beter leren kennen en kennis uitwisselen. Door activiteiten te organiseren ziet House of Design zich als schakel tussen alle doelgroepen. En juist dat laatste is wat steeds meer gebeurt. ‘We zijn als het ware een soort van makelaar’, legt Eileen Blackmore als initiatiefneemster uit. ‘We koppelen designers en opdrachtgevers aan elkaar. Bijvoorbeeld tijdens een van de pressurecookers.’
Want ook House of Design vernieuwt. In samenspraak met innovatieplatform Syntens werden de pressurecookers ontwikkeld. Kort gezegd is het een proces waarbij opdrachtgever en designer in zeer korte tijd een oplossing zoeken voor een probleem. ‘Zo hebben we een pressurecooker gehad in de gevangenis van Veenhuizen. Ze zochten naar een ophangsysteem voor tv’s. Binnen een dag was er een ontwerp.’
Maar het platform is er niet alleen om designers te verbinden. Hun werk moet er ook zichtbaar zijn voor het grote publiek en zo inspireren om eens een kijkje te nemen op de eigen website van de ontwerper. De aangesloten designers van House of Design krijgen tevens seminars voorgeschoteld en kunnen meedoen aan beurzen of ze bezoeken. Daarnaast is het ‘huis’ ook een van de kartrekkers van het designevent ‘Design in Groningen’.
Vier dagen lang stond Groningen in het teken van design. Naast House of Design schaarden ook het Groninger Museum, Vos Interieur, de Academie Minerva en Syntens zich achter het event. Het programma liep uiteen van lezingen, pressurecookers, rondleidingen en open dagen. ‘En dat allemaal om design toegankelijker te maken voor de politiek, het bedrijfsleven, de retail en de consumenten’, aldus Blackmore.
Blackmore heeft een duidelijk doel. ‘Groningen is niet een typische designstad, zoals bijvoorbeeld Eindhoven. Daar zijn ze zoveel verder. Maar we kunnen ons wel op onze eigen manier profileren. We hebben hier veel, ook unieke materialen om gebruik van te maken. Je ziet ook steeds meer opdrachtgevers die op zoek zijn naar designers. We proberen dan ook meer designers hier naar toe te halen. Daar richt het online platform zich ook op. Dat bindt alle touwtjes aan elkaar vast. En ik hoop dat Groningen dan uitgroeit tot een designstad, maar dan op een mooie en rustige Groningse manier’, besluit Blackmore.
www.houseofdesign.nl