Veams zoekt mee naar de ideale merk- of bedrijfsnaam
Veams gaat voor zijn klanten op zoek naar een korte, onderscheidende en pakkende naam mét een bijpassende en beschikbare domeinnaam. Wie zich bij het Groningse bedrijf aanmeld ondergaat een (telefonische) intake en krijgt een vragenlijst op maat voorgeschoteld.
Vervolgens start het creatieve proces van Veams. Dat duurt gemiddeld zo’n dag of zes en dan presenteert het bedrijf de eerste naamvoorstellen in verschillende richtingen. Er zijn namelijk veel verschillende benamingsmogelijkheden: je kunt simpelweg beschrijven wat een bedrijf doet, maar je kunt ook kiezen voor een samentrekking van verschillende woorden of namen. Daarnaast kunnen bedrijfsnamen natuurlijk ook gewoon compleet verzonnen zijn, puur omdat ze simpelweg lekker bekken.
Is er eenmaal een naam gekozen, of heb je zelf al één bedacht, dan onderzoekt Veams of er geen juridische haken en ogen aanzitten. Om namen vast te kunnen leggen moeten ze namelijk aan nogal wat regels voldoen. Zo mag een merknaam niet te algemeen zijn – denk bijvoorbeeld aan ‘autohandel’ – of niet teveel lijken op al bestaande merken, ook als dat niet opzettelijk is.
Veams kan dit hele traject voor zijn rekening nemen en heeft daarnaast zelf al een aantal namen op voorraad waarbij dit vooronderzoek al gedaan is. Deze namen zijn, inclusief .nl- en .com-domeinnamen te vinden op de site van het Groningse bedrijf. Groot voordeel is dat Veams een klein bedrijf is met weinig overhead. Daardoor liggen de prijzen vaak fors lager dan bij de bekende grote ondernemingen die in domeinnamen handelen.
En kom je er zelfs met de hulp van Veams niet uit, dan is er gelukkig nog het ‘no cure, no pay-beleid’ van de Groningers. Je betaalt alleen als het traject ook daadwerkelijk een naam oplevert.