04/11/2019

Veel aandacht voor Groningse startups tijdens Promotiedagen

Tijdens de komende Promotiedagen voor het Bedrijfsleven Noord-Nederland is er opnieuw veel aandacht voor startups. Founded in Groningen zet een aantal jonge startende bedrijven in de spotlights. Onder andere Oma’s Soep en Greatwaves zijn te vinden op de Promotiedagen Campus, een van de themapleinen van de beurs. Zes andere startups worden ergens op de zakenbeurs op een kartonnen verplaatsbare bank geïnterviewd. “Voor een startup is een stand op de Promotiedagen vaak wat te hoog gegrepen. We hopen ze als Founded in Groningen op deze manier toch een podium te bieden”, legt Max Papo namens Founded in Groningen uit.

“We vinden het heel belangrijk dat ook startende ondernemers present zijn op de belangrijkste zakenbeurs in het Noorden”, zegt Max Papo. “Het is geen verwijt naar de organisatie, maar een eigen stand is voor startups kostbaar. Daarbij is het voor veel startende ondernemers een prioriteit om hun gezicht te laten zien, maar dat kan nu op zoveel verschillende manieren. In dit geval krijgen ze nu in ieder geval wel de kans om zichzelf op de beurs te laten zien en eventueel in contact te komen met interessante partners.”

Oma’s Soep
De gemeentelijke organisatie voor startups heeft op de Promotiedagen Campus een plekje gekregen. Op dinsdag kun je daar kennis maken met Oma’s Soep. “Deze startup is een mooi voorbeeld van het genereren van maatschappelijke impact”, zegt Papo. Ouderen gaan namelijk bij Oma’s Soep samen met jongeren aan de slag met overgebleven en vergeten groentes, die bij de groenteboer wegkomen. Op speciale kookmomenten wordt van die groentes soep gemaakt, die vervolgens kan worden verkocht. “Oma’s Soep doet dus iets aan eenzaamheid van ouderen en voedselverspilling. En dat verhaal gaan ze tijdens de Promotiedagen vertellen”, zegt Max Papo.

Greatwaves
Op woensdag wordt Oma’s Soep ingewisseld voor Greatwaves. Dat jonge Groningse bedrijf realiseert naar eigen zeggen superstabiel en waanzinnig snel internet op de werkvloer. Of het nou gaat om een kantoor, fabriek, magazijn, de niet te onderschatten bedrijfskantine... of alles bij elkaar. “Greatwaves pakt de zaken op behoorlijk onconventionele wijze aan en dat is ook voor veel bestaande bedrijven heel interessant”, zegt Max Papo.

Op de bank
Naast de stand op de Promotiedagen Campus, heeft Founded in Groningen ook nog een kartonnen bank, die op beide beursdagen een rondje gaat maken over de beurs. “We beginnen elke dag om 13:45 uur en zijn tot zeven uur ’s avonds elke drie kwartier op een andere plek te vinden. Zo verschijnt de kartonnen bank bijvoorbeeld in de stands van FC Groningen, de gemeente Groningen, Groningen Seaports en REIN Advocaten.”

Tijdens de roadshow zijn er quizzen en workshops. “Maar nog belangrijker: we gaan zes startups centraal zetten met een interview #opdebank”, legt Max Papo uit. “Op dinsdag interviewt Evelien Bouma de eigenaren van Streaminar, Recycleplan en Powerchainger. De talentvolle jonge host Joris van Meer gaat op woensdag in gesprek met Northsea Windhub, Vital Workspace en Smartranking. We proberen de aandacht te trekken door koptelefoons uit te delen, waardoor je de presentaties ook goed kunt volgen. De bezoekers kunnen dan ook echt even goed luisteren naar wat de startups te vertellen hebben, zonder dat ze worden afgeleid van de hectiek van de beurs.”

Verbindingen
Uiteindelijk hoopt Max Papo dat een groot deel van de 25.000 beursbezoekers iets meekrijgt van de startups. “Er lopen zoveel mensen rond op de Promotiedagen. Het is een mooie kans om te netwerken of in verbinding te komen met scale-ups of bewezen MKB- en grootbedrijven. Als Founded in Groningen zijn we blij dat we de startups deze kans kunnen geven. Het toont maar weer aan dat als je een startup bent, je je bij Founded in Groningen moet aansluiten”, zo besluit hij.

31/10/2019
Nieuw merk en nieuwe huisstijl Groningen gepresenteerd
23/10/2019
Startup Weekend: van idee tot levensvatbare startup in een weekend