Navigatie overslaan

VRe­lax: inno­va­tie­ve app en VR-bril in de strijd tegen stress en men­ta­le problemen

Een app en VR-bril voor positieve afleiding bij stress, burnoutklachten, angst en somberheid. Dat is VRelax, van het gelijknamige Groningse bedrijf. “Met VRelax willen we Nederland mentaal gezonder maken en gevoelens van stress en somberheid verminderen”, zo vertelt VRelax-marketing manager Sebastiaan Lommelaars.

VRelax zag vier jaar geleden het levenslicht als e-health-oplossing voor mensen met psychiatrische of mentale problemen. Het is een virtual reality bril met een app, waarmee de drager zelf kan kiezen uit verschillende virtuele omgevingen. Een onderwaterlandschap bijvoorbeeld, of een uitgestrekte savanne of juist een oer-Hollandse wei met koeien. In deze omgevingen zijn interactieve oefeningen te vinden die extra ontspanning geven.

Het is niet ‘zomaar’ een ontspannend trucje, in tegendeel. VRelax is CE-gecertificeerd en de ontspannende en stressverminderende werking is onderbouwd met uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, zo vertelt Lommelaars. Hij wijst als voorbeeld op een recent onderzoek onder IC-verpleegkundigen van het UMCG in coronatijd. IC-verpleegkundigen konden in een speciale relaxruimte gebruik maken van VRelax, waarbij hun stressniveau werd gemonitord. “Hieruit bleek dat gebruikers binnen tien minuten een stressreductie van maar liefst 40 procent lieten zien”, zo vertelt Lommelaars over het onderzoek, dat plaatsvond in samenwerking met het UMCG.

Maar ook uit andere wetenschappelijke onderzoeken waar VRelax bij betrokken was, kwam al naar voren dat het gebruik van de bril en app bij mensen met een depressie, angst-, bipolaire- of psychotische stoornis kan zorgen voor een afname van negatieve gemoedstoestanden zoals angst of somberheid. Oorspronkelijk was het onderzoek gericht op mensen met een psychiatrische of mentale stoornis. “Maar gaandeweg bleek dat niet alleen patiënten en cliënten, maar óók hun behandelaars en begeleiders veel baat hadden bij de bril.”

Inmiddels ligt de verhouding dan ook ongeveer op 50/50: van nieuwe gebruikers is de helft patiënt of client, de andere helft zorgverlener of medewerker. “We hebben meer dan 200 klanten en afnemers, verspreid over heel Nederland”, illustreert Lommelaars. “Variërend van ziekenhuizen, GGZ-instellingen en van politie tot HR-bureaus.”

“We willen Nederland mentaal gezonder maken, en gevoelens van stress verminderen”, zo zegt de marketing manager over het streven van VRelax. “Door het gebruik van de bril en app hou je je brein eigenlijk een beetje voor de gek, en waan je je werkelijk even op een andere plek. Dat gevoel - een soort mini-vakantie en korte mentale break voor je hersenen - helpt mensen om negatieve gedachten los te laten, en vermindert stress en somberheid.” En laat dat laatste nou weer een voorwaarde zijn bij het herstel. “Psychiatrische patiënten kunnen veel beter aan hun herstel werken op het moment dat ze geen of weinig stress ervaren.”

Druk op de zorg


Nu het zorgsysteem steeds meer onder druk komt te staan, winnen de bril en app steeds meer aan populariteit. De hele coronaperiode heeft vitaliteit van medewerkers namelijk hoog op de agenda gezet. “We merken dat de druk op de zorg alleen maar is toegenomen, met alle vervelende gevolgen voor het personeel van dien”, aldus Lommelaars. “We hebben zelfs het aantal accountmanagers dat we in dienst hebben, moeten verdubbelen om de vraag aan te kunnen”, illustreert hij. Maar niet alleen in Nederland, ook buiten de landgrenzen is de interesse gewekt. “We richten ons in eerste instantie op Nederland, al hebben we ook in het buitenland al wat relaties opgebouwd. In een later stadium willen we ons ook focussen op de internationale markt.”

En daarmee houdt het goede nieuws niet op voor VRelax: zo was het Groningse bedrijf ook een van de genomineerden voor de landelijke Zorg Innovatieprijs. En sleepten ze vorig jaar de prestigieuze Prix Galien in de wacht voor meest veelbelovende med-tech innovatie van 2021.

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring