Navigatie overslaan

Water­stof­sta­ti­on Pei­zer­weg geo­pend: twin­tig water­stof­bus­sen de weg op

Aan de Peizerweg in Groningen is vrijdag een nieuw waterstoftankstation geopend. Dat betekent dat de twintig nieuwe waterstofbussen van Qbuzz, die eerder al geleverd waren, nu ook de weg op kunnen. De bussen rijden in de reguliere dienstregeling in Groningen en Drenthe. De opening van het nieuwe waterstoftankstation werd verricht door gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk in bijzijn van Qbuzz directeur Gerrit Spijksma, directeur van het OV-bureau Wilko Mol en Lisa Montanari, Hydrogen Commercial Manager van Shell Nederland.

Grote sprong

Het nieuwe waterstoftankstation is één van de grootste in Europa en maakt deel uit van een grotere ontwikkeling, het realiseren van de nieuwe waterstofeconomie in het Noorden. De inzet van deze 20 bussen op waterstof betekent een sterke toename van het gebruik van groene waterstof. Dit helpt het vliegwiel van vraag en aanbod op gang te brengen. Fleur Gräper – van Koolwijk vult aan: “Vandaag is weer een grote stap, of beter gezegd een grote sprong, gemaakt in de invoering van groene waterstof als opvolger van fossiele brandstoffen zoals dieselolie en aardgas. Waterstof werkt, waterstof wordt normaal en wordt de toekomst van Noord-Nederland”.

De bussen kunnen met een volle tank waterstof ongeveer 400 kilometer afleggen. “Dat is een stuk meer dan de actieradius van ‘gewone’ batterij-elektrische bussen, die na zo’n 200 kilometer weer aan de lader moeten”, zo zegt Peter Mul van het OV-bureau Groningen Drenthe, dat opdracht gaf tot de bouw van het station. De nieuwe bussen worden daarom ingezet op lange streeklijnen in Drenthe en in Groningen.

Uniek

De waterstofbussen passen binnen de landelijke afspraken dat vanaf 2030 alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij moeten rijden. De regio Groningen/Drenthe is de eerste regio in Nederland waar op zo’n grote schaal waterstofbussen rondrijden. Volgens Gerrit Spijksma van Qbuzz staat er in Groningen nu een busstalling die het mogelijk maakt om compact en efficiënt over te gaan op de energiedragers van de toekomst: groene elektriciteit en groene waterstof. “Een type stalling als deze is vooralsnog uniek.”

Zwaar vervoer

Het tankstation op de busstalling is alleen geschikt voor het bijvullen van de tanks van zwaar vervoer zoals bussen en vrachtvervoer, en niet voor personenauto’s. “Het is opgezet als een ‘besloten’ station, alleen voor de bussen van Qbuzz,” zegt Mul. Wellicht dat later ook andere partijen er gebruik van kunnen maken. Het station is voorbereid op groei van het aantal bussen. “Dat is belangrijk omdat er plannen zijn om ook waterstof-Qliners en -minibusjes te ontwikkelen en te gaan gebruiken in Groningen en Drenthe.”

Het waterstoftankstation aan de Peizerweg is gebouwd door Shell, in opdracht van het OV-bureau Groningen Drenthe. Zij leveren ook per trailer de waterstof die wordt gebruikt. “Voor het tanken wordt de waterstof nog gecomprimeerd en gekoeld. Dat gebeurt allemaal bij het vulpunt, dat naast het grote aantal batterij-elektrische bussen van Qbuzz staat. Een mooi voorbeeld van de verschillende opties voor schoner transport die Qbuzz aanbiedt,” zegt Lisa Montanari, Commercial Manager Waterstof bij Shell. “We gebruiken hier groen gecertificeerde waterstof, totdat we zelf groene waterstof kunnen produceren. Daarnaast testen we het vulpunt regelmatig, om het zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Samen laten we zien dat we niet wachten op die waterstofeconomie. We zijn gewoon gaan bouwen.”

Verdere vergroening

OV-bureau en Qbuzz willen de komende jaren nog een extra slag te slaan in het vergroenen van alle bussen. Wilko Mol hierover: “We willen heel graag ook een aantal Qliners op waterstof laten rijden. Er zijn alleen nog geen touringcars die op waterstof rijden. Het zou mooi zijn als we in Groningen ook de primeur hebben van de eerste waterstof-touringcar die echt grote afstanden op één dag rijdt. Dan is 800 kilometer per dag geen uitzondering.”

Waterstof

De waterstofbus is in feite een elektrische bus waarin de energie niet wordt meegenomen in batterijen, maar in de vorm van waterstof, zo legt Mul uit. Die waterstof wordt tijdens het rijden omgezet in elektriciteit. Dat gebeurt in de zogenaamde brandstofcel. Bij die omzetting komt alleen zuiver water en elektriciteit vrij en geen CO2 of andere uitlaatgassen. De bussen gebruiken alleen ‘groene’ waterstof. Dat is waterstof die wordt gemaakt met elektriciteit uit zon en wind. Als het gaat om waterstof loopt de regio voorop: Noord-Nederland is tenslotte door de Europese Commissie uitgeroepen tot Europa's eerste Hydrogen Valley, en het openbaar vervoer speelt daarin een belangrijke rol.

Waterstoftankstation en stalling Peizerweg

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring