Navigatie overslaan

Werk­fes­ti­val Gro­nin­gen levert liefst 4600 baan­mo­ge­lijk­he­den op

Het Werkfestival in Groningen heeft ruim 4600 vervolgafspraken opgeleverd tussen werkgevers en werkzoekenden. De ‘banenmarkt nieuwe stijl’ werd daarmee behalve een groot succes voor velen ook een prachtig feest. 11.344 werkzoekenden troffen op het festivalterrein in Groningen ruim 300 werkgevers in onder meer de zorg, bouw en techniek, dienstverlening, horeca en logistiek.

Het Werkfestival is een banenmarkt, maar dan heel anders. Op het terrein van de voormalige Suikerfabriek, net buiten het Groninger stadscentrum, verzamelden zich foodtrucks, een reuzenrad, verschillende activiteiten zoals een rollatorrace, een kruiwagenspel, Virtual Reality bij Defensie, een operatietafel en nog veel meer. Daarmee ontstond een zeer prettige festivalsfeer waar duizenden mensen van alle leeftijden, culturen en opleidingsniveaus elkaar troffen. Tijdens het festival konden de bezoekers meer dan 40 workshops bijwonen.

Volgens Roeland van der Schaaf, wethouder en bestuursvoorzitter van Werk in Zicht, is het festival zo succesvol dat een vervolg voor de hand ligt: 'Dit moeten we over twee jaar weer doen. Maar dat niet alleen, ik weet zeker dat andere arbeidsmarktregio’s dit voorbeeld zullen volgen. Dit is de eigentijdse manier om werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact te brengen. De enorme diversiteit die we hier zien, bewijst dat we met het festival de juiste snaar hebben geraakt. Ik ben zo trots dat we het lef hebben gehad om dit evenement met de 24 gemeenten en UWV neer te zetten.'

Niet alleen bestuurders zijn enthousiast over het Werkfestival. Tijdens een centrale bijeenkomst geleid door John de Wolf, meldde zich werkzoekende Klaske, 62: 'Jammeren heeft geen zin, daar word ik niet jonger van.' Zij presenteerde zichzelf aan de zaal en kreeg ter plekke een baan aangeboden. John de Wolf, oud-voetballer en voorvechter voor werkzoekenden van 55+, beoordeelde het festival als 'dé mogelijkheid om een baan te vinden. Dit is de plek waar je jezelf even een schop onder je hol moet geven en ervoor moet gaan. Als je hier vandaag geen baan vindt of een kans daarop, dan heb je het niet goed gedaan.'

Ook de aanwezige werkgevers waren aangenaam verrast door de opbrengst. 'Het grote voordeel van het Werkfestival is dat wij op een laagdrempelige manier mensen hebben kunnen benaderen en de vooroordelen hebben kunnen wegnemen', zo zegt Matthijs Huberts, werving en selectieadviseur bij KPN na afloop. 'Daardoor hebben wij op één dag 80 concrete vervolgafspraken gemaakt. Dat was anders nooit gelukt.'

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikersbeleving. Lees onze cookieverklaring