24/09/2019

Zupr en Dropper gaan samen lokale retailers helpen

De Groningse start ups Zupr en Dropper slaan de handen ineen: samen gaan ze lokale retailers helpen. Zupr maakt software waarmee het in kaart brengt waar producten lokaal verkrijgbaar zijn. Die informatie deelt het platform vervolgens met merken, steden en app-bouwers die consumenten dan via hun eigen online kanalen kunnen informeren of producten in de buurt te koop zijn. Dropper heeft een innovatieve ‘lastmile delivery’ oplossing ontwikkeld waarmee leveringen in een stad veel efficiënter en sneller kunnen worden afgehandeld.

Het was in mei 2019 toen Michiel Vos van Zupr en Jantine Doornbos van Dropper elkaar voor het eerst spraken. Twee rasondernemers die beiden in Groningen gevestigd zijn. Ze spreken dezelfde taal, de chemie is goed en ook de rest van de medewerkers kan het prima met elkaar vinden. Met als resultaat een samenwerking die de retailwereld op zijn kop gaat zetten.

Voor lokale winkeliers is het in toenemende mate lastig om hun producten online onder de aandacht van de consument te brengen. In het marketinggeweld van grote online spelers delven vooral kleinere winkeliers vaak het onderspit. Het maakt dan vaak niet eens uit of je een webshop hebt, want die moet eerst gevonden worden. En dat is helaas niet zo vanzelfsprekend. Hierdoor ontbreekt het lokale winkeliers aan online zichtbaarheid met alle gevolgen van dien.

“Zonde, want meer dan de helft van de consumenten geeft aan dat als ze online kunnen zien waar een product in de buurt verkrijgbaar is, ze het liever lokaal kopen”, aldus Michiel Vos. “Sommige mensen willen een product graag eerst zien of proberen en waarderen bijvoorbeeld ook de service en kennis van de winkelier. Anderen willen een product gewoon direct hebben. Met het Zupr-platform geven we retailers een centrale plek waar ze doorgeven welke producten ze verkopen. Met die data kunnen retailers, merken en winkelgebieden via bestaande en nieuwe online kanalen laten zien waar een product in de buurt verkrijgbaar is. Bijvoorbeeld in de winkelzoeker of ‘store locator’ op de website van een merk. Maar ook via de website van een stad waarop alle producten staan die lokaal te koop zijn. Zo wordt het aanbod van lokale winkeliers beter gevonden en kan de consument ervoor kiezen het product in de winkel te kopen.”

“En als dankzij Zupr bekend is waar producten te vinden zijn, kan Dropper inspelen op de behoefte van consumenten die een product binnen een uur bezorgd willen hebben”, vult Jantine Doornbos aan. “Dankzij Dropper kan een koerier meerdere pakketten van verschillende bedrijven en consumenten op een route bezorgen: duurzamer, efficiënter en sneller. Kortom goed voor iedereen. Inmiddels zijn we in meerdere steden actief en ook het buitenland is geïnteresseerd. Oftewel, het gaat goed met ons en het is tijd voor een volgende stap. Een stap die we graag samen maken met een andere Groningse partij die net als wij gelijke kansen nastreeft voor elke retailer. Dankzij deze samenwerking maken we het voor elke winkelier mogelijk om online veel zichtbaarder te worden en, wanneer gewenst, producten binnen een uur te kunnen leveren bij klanten!”

18/09/2019
Europese Commissie: Healthy Ageing maakt Noord-Nederland voorbeeldregio
17/09/2019
Landelijke topconferentie naar Groningen: Nederland Digitaal