Mega-order voor Holthausen: 1.500 vrachtwagens naar Nieuw-Zeeland
Een mega-order voor het Holthausen Clean Technology uit Hoogezand, dat sinds vorig jaar samenwerkt met het Amerikaanse Hyzon Motors: in de nieuwe fabriek in Winschoten worden 1500 vrachtwagens op groene waterstof gebouwd. Het gaat om een order van het Nieuw-Zeelandse bedrijf Hiringa Energy.
De eerste vrachtwagens moeten al eind dit jaar klaar zijn. In 2026 moeten er in Nieuw Zeeland uiteindelijk 1.500 vrachtwagens op groene waterstof rondrijden, zo meldt Hyzon.
Holthausen en Hyzon gingen vorig jaar een samenwerking aan. Dat Hyzon bij Holthausen uitkwam, is niet verwonderlijk. “We bouwen al jarenlang conventionele vrachtwagens om, zodat ze op waterstof kunnen rijden. Dat gebeurt echter op relatief kleine schaal. We kunnen maximaal in een serie van vijftig vrachtwagens produceren”, zei Max Holthausen eerder. “We hadden echter wel klant-leverancier-relatie met Hyzon. Zo namen we fuelcells van ze af. Ze weten dus hoe we bouwen en hoe we met onze klanten omgaan. Ze zagen in ons de perfecte partner om Hyzon in Europa uit te rollen."
Omdat de locatie van Holthausen in Hoogezand te klein is, werd vorig jaar al aangekondigd dat er in Winschoten een fabriek komt waar de vrachtwagens worden gebouwd. De trucks die hier voor Hiringa worden gebouwd kunnen straks op één tank zo’n 680 kilometer rijden. De trucks worden uitgerust met slaapcabines zodat de chauffeurs in hun vrachtwagen kunnen slapen.
Hyzon gaat zorgen dat er in Nieuw Zeeland een netwerk komt waar de vrachtwagens groene waterstof kunnen tanken. Dit jaar nog moeten er acht tankstations op het noordelijke en zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland verrijzen. In 2025 moeten dat er minimaal 24 zijn, waarmee 95 procent van alle transportroutes in het land is afgedekt.
De ondernemingen Holthausen en Hyzon vormen samen een joint venture: Hyzon Motors Europe BV.